Bijl Blogt: Verzilver jouw merkwaarde

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Je ziet steeds vaker dat winkels voor businesspartijen waardevol zijn. Het is mooi om te zien dat bedrijven een winkel commercieel op waarde weten te waarderen.

Een oude traditie

De oudste samenwerkingsvorm is dat winkels bij elkaar kopen. De reden is meestal primair: Je doet het vanwege het gemak of je gunt elkaar de omzet. Je kan het ook voor je gevoel bijna niet maken om in een een andere straat of stad iets te kopen.  

Nobel zijn mag, maar wel met mate

Dat is natuurlijk een nobele gedachte. Zolang het gaat om aankopen die voorzien in jouw behoefte, passend bij jouw smaak en budget, dan werkt het uitstekend. Ik zou zeggen: ‘‘Vooral doorgaan’’. Soms voel je je schuldig als je, om wat voor reden dan ook, niet kan kopen bij ondernemers in jouw straat of stad. Maar je koopt toch niet iets dat niet bij je past?

Als winkels met dezelfde smaakaspiraties dichtbij elkaar zitten. dan is van elkaar kopen heel vanzelfsprekend. Dat dat geeft voor iedereen een lekker gevoel. Er ontstaat vaak een spontane samenwerking richting potentiele kopers. Twee winkels zorgen dan samen voor de marketing.

Jouw winkel als merk

Een vorm die zich vaker aandient, is het vermarkten van de winkel als merk. Bedrijven die op een bedrijventerrein zitten, vinden het bijvoorbeeld cool om bij jou in de winkel iets te organiseren voor hun klanten. Ze vinden jouw merk zo sterk dat ze erbij willen horen en iets met jou willen doen. Jouw merk is sterker dan een Horecagelegenheid om de hoek.

Leveranciers geven regelmatig geld aan sterke winkelmerken voor de PR. De winkel krijgt privileges, exclusieve modellen of budget voor fotografie. De winkel wordt gezien als een smaakcurator die een specifieke doelgroep op een uniek wijze aanspreekt. Als je in de positie verkeert dat men de winkel een sterke merkbeleving toedicht, dan heb je veel voor.

Verzilver jouw merk

Jij bent de honingpot waar ze op afkomen en jij kan vanuit een krachtige positie iets voor elkaar krijgen. Ik zou zeggen: ‘Verzilver jouw merk door het krachtig te maken’. Weet je nog niet hoe? Dan neem ik je mee op Stadssafari om inspiratie op te doen. Ga jij mee?

Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Omzetkengetallen per branche

    Nieuws
    Vandaag, 19 juli 2018
    Ben jij samen met jouw gemeente bezig met het opstellen van een detailhandelsvisie, waaruit naar voren moet komen of er wel of geen uitbreidingsmogelijkheden zijn in jouw gemeente en of winkelgebied? Dan kan het rapport Omzetkengetallen jou en de gemeente helpen de goede keuzes te maken.
    Omzetkengetallen per branche
  • open

    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Of ik een ondernemer meteen wilde terugbellen voor een afspraak, hij wilde zijn zaak zo snel mogelijk verkopen, hij was er helemaal klaar mee, al die zeurende klanten en hij verdiende er ook nog eens niks mee. Hij had hulp nodig.
    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?
  • open

    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Het is fijn om te ervaren dat verschillende ondernemers de kans zien om met stylisten beter samen te werken. Retailers en fabrikanten benaderen mij om te sparren over plannen om events en bijeenkomsten te organiseren.
    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!
  • open

    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

    Nieuws
    Eergisteren, 17 juli 2018
    Je hoort het bijna dagelijks: ‘Je moet vanuit je eigen kracht werken, de klant kennen, big data toepassen en samenwerken in platformen’. Simpel toch? Ik denk van niet, want het begint met het begrijpen wat jou en anderen boeit en bindt.
    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

Gerelateerd aan dit artikel

Delen