Bijl Blogt: Verzilver jouw merkwaarde

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Je ziet steeds vaker dat winkels voor businesspartijen waardevol zijn. Het is mooi om te zien dat bedrijven een winkel commercieel op waarde weten te waarderen.

Een oude traditie

De oudste samenwerkingsvorm is dat winkels bij elkaar kopen. De reden is meestal primair: Je doet het vanwege het gemak of je gunt elkaar de omzet. Je kan het ook voor je gevoel bijna niet maken om in een een andere straat of stad iets te kopen.  

Nobel zijn mag, maar wel met mate

Dat is natuurlijk een nobele gedachte. Zolang het gaat om aankopen die voorzien in jouw behoefte, passend bij jouw smaak en budget, dan werkt het uitstekend. Ik zou zeggen: ‘‘Vooral doorgaan’’. Soms voel je je schuldig als je, om wat voor reden dan ook, niet kan kopen bij ondernemers in jouw straat of stad. Maar je koopt toch niet iets dat niet bij je past?

Als winkels met dezelfde smaakaspiraties dichtbij elkaar zitten. dan is van elkaar kopen heel vanzelfsprekend. Dat dat geeft voor iedereen een lekker gevoel. Er ontstaat vaak een spontane samenwerking richting potentiele kopers. Twee winkels zorgen dan samen voor de marketing.

Jouw winkel als merk

Een vorm die zich vaker aandient, is het vermarkten van de winkel als merk. Bedrijven die op een bedrijventerrein zitten, vinden het bijvoorbeeld cool om bij jou in de winkel iets te organiseren voor hun klanten. Ze vinden jouw merk zo sterk dat ze erbij willen horen en iets met jou willen doen. Jouw merk is sterker dan een Horecagelegenheid om de hoek.

Leveranciers geven regelmatig geld aan sterke winkelmerken voor de PR. De winkel krijgt privileges, exclusieve modellen of budget voor fotografie. De winkel wordt gezien als een smaakcurator die een specifieke doelgroep op een uniek wijze aanspreekt. Als je in de positie verkeert dat men de winkel een sterke merkbeleving toedicht, dan heb je veel voor.

Verzilver jouw merk

Jij bent de honingpot waar ze op afkomen en jij kan vanuit een krachtige positie iets voor elkaar krijgen. Ik zou zeggen: ‘Verzilver jouw merk door het krachtig te maken’. Weet je nog niet hoe? Dan neem ik je mee op Stadssafari om inspiratie op te doen. Ga jij mee?

Tags
Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Bijl Blogt: Overweldigend groot zegt niets over succes

    Nieuws
    vrijdag, 19 januari 2018
    Ik was deze week, op uitnodiging van de internationale associatie tuincentra, in Bologna om een presentatie te geven. Het publiek bestond uit 200 enthousiaste zelfstandige tuincentra eigenaren. Zij verstonden geen woord Engels en ik geen woord Italiaans. Gelukkig vertaalde de Italiaanse Paula mijn speech in het Italiaans en was het voor allen een leuke ervaring.
    Bijl Blogt: Overweldigend groot zegt niets over succes
  • open

    Koopzondag: aan jou de keuze!

    Nieuws
    woensdag, 10 januari 2018
    Afgelopen week werd mij gevraagd te benoemen welke actualiteiten er binnen de regio spelen. Wat zie ik als regioadviseur wanneer ik op bezoek ben in de provincies Utrecht, Limburg en Gelderland. En wat krijg ik veelal van jou als ondernemer terug? Altijd goed om daar regelmatig bij stil te staan.
    Koopzondag: aan jou de keuze!
  • open

    Kom nu in actie voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018

    Nieuws
    woensdag, 10 januari 2018
    De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Op woensdag 21 maart 2018 mag (ondernemend) Nederland haar stem in de verschillende gemeenten uitbrengen. Dat betekent voor jou dat nú het moment is om te laten horen wat jij als ondernemer belangrijk vindt.
    Kom nu in actie voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018
  • open

    Zo zet jij 2018 naar jouw hand!

    Nieuws
    woensdag, 10 januari 2018
    Vanaf nu gaan we het niet meer hebben over de clichés van vorig jaar en gaan we gewoon weer over tot de orde van de dag. In 2018 staat ons namelijk een hele hoop te wachten!
    Zo zet jij 2018 naar jouw hand!

Gerelateerd aan dit artikel

Delen