Bijl Blogt: Verzilver jouw merkwaarde

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Je ziet steeds vaker dat winkels voor businesspartijen waardevol zijn. Het is mooi om te zien dat bedrijven een winkel commercieel op waarde weten te waarderen.

Een oude traditie

De oudste samenwerkingsvorm is dat winkels bij elkaar kopen. De reden is meestal primair: Je doet het vanwege het gemak of je gunt elkaar de omzet. Je kan het ook voor je gevoel bijna niet maken om in een een andere straat of stad iets te kopen.  

Nobel zijn mag, maar wel met mate

Dat is natuurlijk een nobele gedachte. Zolang het gaat om aankopen die voorzien in jouw behoefte, passend bij jouw smaak en budget, dan werkt het uitstekend. Ik zou zeggen: ‘‘Vooral doorgaan’’. Soms voel je je schuldig als je, om wat voor reden dan ook, niet kan kopen bij ondernemers in jouw straat of stad. Maar je koopt toch niet iets dat niet bij je past?

Als winkels met dezelfde smaakaspiraties dichtbij elkaar zitten. dan is van elkaar kopen heel vanzelfsprekend. Dat dat geeft voor iedereen een lekker gevoel. Er ontstaat vaak een spontane samenwerking richting potentiele kopers. Twee winkels zorgen dan samen voor de marketing.

Jouw winkel als merk

Een vorm die zich vaker aandient, is het vermarkten van de winkel als merk. Bedrijven die op een bedrijventerrein zitten, vinden het bijvoorbeeld cool om bij jou in de winkel iets te organiseren voor hun klanten. Ze vinden jouw merk zo sterk dat ze erbij willen horen en iets met jou willen doen. Jouw merk is sterker dan een Horecagelegenheid om de hoek.

Leveranciers geven regelmatig geld aan sterke winkelmerken voor de PR. De winkel krijgt privileges, exclusieve modellen of budget voor fotografie. De winkel wordt gezien als een smaakcurator die een specifieke doelgroep op een uniek wijze aanspreekt. Als je in de positie verkeert dat men de winkel een sterke merkbeleving toedicht, dan heb je veel voor.

Verzilver jouw merk

Jij bent de honingpot waar ze op afkomen en jij kan vanuit een krachtige positie iets voor elkaar krijgen. Ik zou zeggen: ‘Verzilver jouw merk door het krachtig te maken’. Weet je nog niet hoe? Dan neem ik je mee op Stadssafari om inspiratie op te doen. Ga jij mee?

Tags
Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Groeien dankzij crowdfunding

    Nieuws
    Gisteren, 19 april 2018
    Astrid en Pim Duetz namen onlangs negentien Adam-winkels over uit het faillissement van McGregor. Het benodigde groeigeld (1,75 miljoen euro) kwam via crowdfunding binnen. Met de bank, waar Duetz eerst aanklopte, viel niets te regelen.
    Groeien dankzij crowdfunding
  • open

    Hoe zet ik een verwerkingsregister op?

    Nieuws
    Gisteren, 19 april 2018
    Een van de eerste verplichtingen die om de hoek komt wanneer je aan de slag gaat met de nieuwe privacywetgeving is het opzetten van een verwerkingsregister. In dit register neem je op met welke processen binnen de organisatie je persoonsgegevens verwerkt. 
    Hoe zet ik een verwerkingsregister op?
  • open

    De klant kennen zorgt voor meer omzet

    Nieuws
    Eergisteren, 18 april 2018
    ​​​​​​​Een belangrijk maar behoorlijk onderschat onderdeel van ondernemerssucces, is de mate waarin je jouw klanten kent. Wie zijn jouw klanten? Waar komen ze vandaan en hoe kun je ze het beste bereiken?
    De klant kennen zorgt voor meer omzet
  • open

    Rechtbank Raadsels: Wat doe je als de klant de overeenkomst niet nakomt?

    Nieuws
    Eergisteren, 18 april 2018
    Klachten over zaken en ontslag van winkelpersoneel. Typische retailkwesties die voor een rechtsbijstandsjurist of accountant Rechtbank Raadsels blijven. Door de jarenlange ervaring in de retailbranche procederen onze juristen met succes!
    Rechtbank Raadsels: Wat doe je als de klant de overeenkomst niet nakomt?

Gerelateerd aan dit artikel

Delen