Geen vraag te gek
088 973 06 00

Black Friday: Wie niet meedoet is gezien?

Ik heb lang getwijfeld of Black Friday ook iets is voor de woonbranche. Passen onze producten bij zo’n koopjesfestijn?

Of richt de collectieve koopgekte zich toch vooral op elektronica, computers, gadgets en kleding? En zijn het vooral de grootwinkelbedrijven die er garen bij spinnen?

Uit de lucht vallen

Ik sprak de afgelopen dagen met diverse ondernemers over Black Friday. De meningen zijn nogal verdeeld. Niet in de laatste plaats over de kortingen zelf. Bijzonder is het in ieder geval. Dat een concept dat uit de VS is overgewaaid hier zo’n impact heeft weten te krijgen. Daar, aan de andere kant van de oceaan, is de dag na Thanksgiving traditioneel de start van de uitverkoop. Bij ons komt de datum nogal uit de lucht vallen. Sterker nog, met nog een maand tot de feestdagen, is de timing uiterst beroerd. Een periode waarin je als retailer de marge kunt maken die je zo nodig hebt. Moét je er in mee gaan?

Waar gaat het nu om? Gaat het om omzet of om marge? Ik vermoed dat het grootwinkelbedrijf specifiek inkoopt op Black Friday. Ook Beter Bed, Flinders en Fonq spelen slim in op de gevoeligheid van de consument om, ook al is het pas november, koopjes te scoren. Op die manier profiteren de meeste mkb-ondernemers niet.  

Maak er je eigen feestje van

De vraag of Black Friday iets voor je is, begint daarom met een andere: kun je het je nu veroorloven? Ik ben bang dat ik het antwoord wel weet. De meeste ondernemers kunnen dat niet. Black Friday wordt een zwarte dag. Een instinker voor wie op het verkeerde moment kiest eraan mee te doen en daarmee 20 tot 30% korting weggeeft, terwijl dat precies de marge is die je niet kunt missen.

Voorlopig moeten we ermee dealen, met Black Friday. Het kan ook voor jou een feestje worden als je er slim en doordacht op inspeelt. Bereid je voor, zorg dat je een beperkt aantal producten – snel leverbaar en met kleine margeverlies – inkoopt, waarmee je tijdens deze dag kunt anticiperen op de koopgekte. Maar het hoéft niet.

Ik heb bewondering voor ondernemers die vasthouden aan hun koers, zoals Dille & Kamille. Zij kwamen bewust niet met Black Friday-aanbiedingen, omdat uitverkoop niet bij het duurzame karakter van het bedrijf past. Het bedrijf koos voor de eigen identiteit en doneerde die dag € 1,- aan het goede doel bij elke aankoop die werd gedaan. Dat is pas omdenken! Ik vind het een sterke actie, een die van visie getuigt. Meedoen aan Black Friday is prima, maar alleen op een manier die jou past.

Delen