Geen vraag te gek
088 973 06 00

Blijf triggeren

Wat me tijdens de tweede gedeeltelijke lockdown opvalt is dat ondernemers in de schoenretail hun aandacht vooral op het optimaliseren van hun winkel richten.

Optimaliseren

De medewerkers worden extra getraind op de nieuwe situatie, de veiligheidsmaatregelen worden verder opgevoerd en er is begonnen met kopen op afspraak. Prima natuurlijk, maar het is minstens zo belangrijk om potentiële klanten die niet naar de winkel komen te blijven triggeren.

Thuisblijvers

De realiteit is dat alle maatregelen die je in de winkel neemt geen soelaas bieden voor de afnemende traffic als gevolg van de gedeeltelijke lockdown. Doordat meer aandacht besteed wordt aan de klant die nog wel naar de winkel komt, stijgt weliswaar de conversie, maar dat compenseert niet de verkoop die je mist door wegblijvende consumenten. Mijns inziens onnodig, want door online nog actiever te worden is er een grotere kans om de thuisblijvers toch te bereiken.

Persoonlijk

Schoenretailers zijn – de goede niet te na gesproken – nu nog vooral met producten online zichtbaar. Maar er kan zoveel meer. Zelfs met weinig kosten en zonder al te veel inspanning. Ik heb het over de inzet van de sociale media. ‘Tools’ die een veel meer persoonlijke en indringende impact hebben dan je website of webshop, waar immers je producten centraal staan. Niet bepaald boeiend voor consumenten die thuis zitten en best bereid zijn geld uit te geven aan schoenen.

Meerwaarde

Hoe trigger je ze om juist jouw winkel te vinden? Door je aanwezigheid op de sociale media een zinvolle meerwaarde mee te geven. Denk aan filmpjes waarin je medewerkers aankooptips en -adviezen geven of video’s waarin een stylist schoenen combineert met bijpassende kleding en accessoires. Zo zorg je voor de nodige inspiratie, bied je de consument meerwaarde en onderscheid je jouw winkel van al die andere.

Instagram cursus

Het is allemaal veel minder ingewikkeld dan je als ondernemer vaak denkt. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. En heb je toch professionele hulp nodig, maak dan gebruik van de service die INretail je biedt. Zoals de online cursus ‘Instagram voor beginners’. Hier vind je daarover meer informatie.

Delen