Geen vraag te gek
088 973 06 00

Blog:  10 corona-proof marketingacties voor lokale ondernemers

Hoe kun je, op een creatieve manier, jezelf en jouw meerwaarde laten zien? We zetten 10 ideeën voor je op een rij.

Dagelijkse tuin-to-do-tip (voor klanten die niets om handen hebben)

Ik heb voor het eerst in mijn leven een tuin. Hiervoor had ik alleen een dakterras van 5 bij 5 meter. Ik ben er heel blij, maar ik heb geen idee wat ik NU moet doen. Moet ik al iets snoeien? Mogen de bollen al in de grond of ben ik alweer te laat? Heb je een tuincentrum? Wat zou dan een actie kunnen zijn die ik vandaag kan nemen in mijn tuin? Of op mijn dakterras. Jij kunt je advies geven en klanten die (ook) thuis zitten kunnen hun tijd en jouw advies goed gebruiken. Maak er een kort videootje van dat je deelt op social media.

WhatsApp-Video-advies-call (voor klanten die klaar zijn voor extra apres lock-down oomph)

Mijn lockdown coupe neemt nu echt schrikbarende vormen aan. Ik ben al lange tijd bezig om een lange vlecht te kweken die in het voorjaar onder mijn motorhelm uit piept. Lang is het inmiddels wel. Maar ook vormeloos. Ik zou goud betalen om, 1-op-1 nu met een kapper, even te brainstormen over mijn coupe. Ik heb namelijk nog even meer bedenktijd nodig wat ik ga doen, maar ik wil NU input. Bied je klanten een videocall aan om een nieuwe coupe te bespreken. Kan gewoon via WhatsApp videobellen. Maak het niet moeilijker dan nodig. Dat werkt natuurlijk voor kappers, maar ook voor kledingwinkels of woonwinkels. Zelfs voor tuincentra (welke boom kan daar op dat schaduwrijke plekje). Videobellen mensen! Je hebt er nu tijd voor.

Window shopping - Frisse neus winkel wandeling

Dit vergt wat samenwerking met de winkeliers in jouw dorp of straat. Stap 1: Ga zelf naar je winkel en haal die spinnenwebben weg. Breng het voorjaar de etalage in. Straal positiviteit en goede moed uit. Stap 2: Maak nu een wandelroute langs de winkels in jouw winkelstraat en promoot frisse-neus-winkel-wandeling op social media. Het rondje hoeft niet groot te zijn. Mien van 90 is al blij met een vrolijk blokkie om met haar rollator. Het hoeft geen Pieterpad-lengte te hebben. Natuurlijk dit initiatief niet vergeten te communiceren op social media!

Op Zwart Zaad - Goudkoorts

Eerlijk is eerlijk, dit idee hebben we niet zelf bedacht. Het komt van Bril&Lens in Monnickendam. Laat klanten betalen met oud-goud. Sommige mensen zitten krap bij kas door verloren banen of stilgelegde bedrijven. Werk samen met de lokale juwelier en trek het oud-goud af van de aankoop. Je kunt het ook doen met cadeaubonnen (die mensen bijvoorbeeld hebben gehad in hun kerstpakket). Jij kunt als woonwinkel een klant laten betalen met die coolblue cadeaubon van 50 euro. Jij levert deze zelf weer in.

WhatsApp-Video-Call-Kledingadvies (Opgeruimd staat netjes)

Onze kledingkasten puilen uit. We zijn massaal aan het opruimen. Als mode-liefhebber heb jij oog voor unieke combinaties. Jij ziet het direct: die nieuwe coltrui (uit jouw winkel) in combinatie met dat oude blazertje (die de klant in de kast heeft hangen) dat is een gouden combinatie. Jouw klanten (ik in ieder geval niet) hebben daar geen oog voor. Geef klanten, wederom via WhatsApp Videobellen kledingadvies. Bel zelf in vanuit je winkel en pak er steeds items bij die passen bij jouw klant en haar/zijn kledingkast. De nieuwe items die jouw klant graag wil passen (en de combinatie even ‘aan’ wil zien zien) die bezorg je thuis.

Organiseer een Online uitverkoop

De waarheid op tafel: wees eerlijk tegen jezelf. Jouw wintercollectie: die kun je nog moeilijk kwijt. En geld om de nieuwe collectie in te kopen, die heb je daardoor niet. Maak je voorraad zo snel mogelijk courant. Hoe? Verkoop je kleding online. Doe het via een Facebook/Instagram webshop. Bekijk onze gratis les hierover. Verkoop via een nieuwsbrief of via Marktplaats.

Verkoop via een automaat - Jouw producten uit de muur

Koop op marktplaats een tweedehands vendingmachine of huur er eentje. En zet het buiten je winkel neer. Wellicht kun je een plekje op het station huren. Mensen kunnen er dag-en-nacht langs fietsen en een product bij je kopen. 24/7 open. Niet als webshop. Wel als lokale winkel. Niet van toepassing van jouw producten? Zeg niet te snel “nee”. Eerder zag ik in België een automaat waar je fietsbanden kunt kopen. Heel handig (ook buiten de gekke corona periode) omdat je ook op zondag een binnenband kunt kopen als de andere winkels gesloten zijn. Maak het ding wel goed vast zodat het niet om wordt geduwd of mee wordt gesjouwd!

Hello-Fresh-Closet Box

Ik snap een woning inrichten. Maar een outfit matchen. Dat is echt next level. Stofjes, vormen, draagcomfort. Daarom loop ik het liefst een winkel in, waar ik als mannequin ga staan en waar ik aangekleed wordt door een aandachtsvolle verkoper. Heb jij een kledingwinkel en ken jij je klanten door-en-door. Maak een outfit-combinatie-box en bezorg die bij een klant. Doe er gerust 15 a 20 items in. En deel mix & match ideeën. De klant past, kijkt, beoordeelt en geeft jou de minder geschikte items retour. Je kunt zelfs advies geven door de voorruit. Klant binnen kleding passen. Jij geeft buiten advies.

Drive-through of walk-through braderie

Wederom: je moet zo snel mogelijk je oude (winter)voorraad courant maken. Zo voorkom je dode voorraad. Bereid jezelf alvast voor op het moment dat de lockdown eraf gaat. Organiseer met de andere winkeliers in jouw winkelstraat een drive-through of walk-through uitverkoop. Zeg maar: een braderie in tijdslotten. Iedere winkel een kraampje buiten. En consumenten krijgt 60 minuten om door de braderie heen te lopen. Natuurlijk moeten klanten hun tijdslot reserveren. En misschien verkopen jullie wel entreekaartjes en zorgen jullie voor een glaasje bubbels, live muziek en een goodiebag voor iedereen die langs is gekomen. Top omdat als alle ondernemers hun eigen klanten uitnodigen, jullie gezamenlijk een groot bereik hebben.

Mode-veiling op social media

Organiseer een mode-veiling. Presenteer elke dag een product op social media en laat klanten tegen elkaar opbieden. Je plaatst bijvoorbeeld die kekke slangenprint laarsjes in maat 39 in een post of story op Instagram. Je kunt zelfs LIVE gaan op Instagram of Facebook (hoe je dat doet, leer je in deze cursus Instagram voor Beginners). En je vertelt dan in je LIVE video wat er op dat moment wordt geboden. Je vertelt natuurlijk een leuk verhaal over het product. En je geeft de minimale prijs aan. Klanten kunnen bieden en vrienden taggen.

  • Als je een post plaatst, dan kunnen klanten elkaars bod zien.
  • Als je een story plaatst, dan kunnen klanten elkaars bod niet zien.
  • En als je LIVE gaat, dan kun je mensen vertellen wat de prijs is die wordt geboden en mensen zien elkaars reacties ook.

Je kunt kiezen wat het beste past bij jouw klanten en producten.

Hopelijk geven deze ideetjes jou inspiratie. Geef er een draai aan, zodat het past bij jouw type bedrijf. Maar het allerbelangrijkste: laat dat koppie niet hangen en hou de moed erin. Je kunt meer hebben dan je denkt. 

Deze blog is geschreven door Embrosa. Embrosa helpt lokale ondernemers met hun marketing. Dit doen zij onder andere door het geven van online trainingen en de Embrosa social media marketing app (binnenkort beschikbaar voor INretail-leden) waarin ondernemers inspiratie voor social media berichten vinden.

Delen