Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Corona in de woonbranche

Het coronavirus domineert het nieuws, van sociale onthouding tot het aflasten van grote (sport)evenementen in Brabant. Wat het coronavirus voor jouw winkel, leveringen en het personeel betekent hebben we onlangs bij jullie uitgevraagd, maar de uitdagingen hoor ik ook dagelijks terug in de gesprekken die ik voer met ondernemers.

Een aantal zaken wil ik met jullie delen.

De belangrijkste geluiden en bevindingen

  • Over het algemeen zijn er nog geen grote uitleveringsproblemen. Als die er zijn, dan heeft dit te maken met motoren en accu’s bij elektrisch verstelbare banken, stoelen en bedden. Levertijden lopen dan snel op. Bedrijven die een groot deel van hun (maatwerk)productie uit China halen, zijn afhankelijk van de opstart van de productie in China. De signalen tot nu toe zijn dat dit langzaamaan weer het geval is.
  • Ontevreden zijn ondernemers over de wijze waarop zij door de leveranciers op de hoogte gehouden worden over de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus. Ruim 80% geeft aan niet of onvoldoende op de hoogte gehouden te worden.
  • Daarnaast maken ondernemer zich zorgen over hun personeel (hoe om te gaan bij gezondheidsklachten) en de traffic in de winkel.

We hebben een aantal zaken voor je op een rij gezet, van wat te doen bij zieke medewerkers, tot werktijdverkorting en wat te doen bij bestellingen met levertijd. Lees meer op de veel gestelde vragen pagina over het coronavirus!

Leveranciers

Als ondernemer houd je natuurlijk ook zelf de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Naast alle maatregelen, wil ik je adviseren zeer nauw contact te houden met je leveranciers over de verwachte leveringen. Hoe eerder duidelijk is dat levertijden overschreden gaan worden, hoe sneller je de klant kan informeren. De consument is in basis wel begripvol, maar gaat niet eindeloos wachten op een levering. Bied indien nodig een passend alternatief aan. Kijk hier voor meer informatie over leveringen en CBW-erkend.

Rendement

Als producten niet of niet tijdig geleverd kunnen worden, zal je moeten kijken naar alternatieven. Dit kan effect hebben op je verkoop- en inkoopplan en daarmee omzet en rendement. Een gevolg hiervan kan zijn dat daardoor ook de liquiditeit onder druk komt. Ben je daarop voorbereid? Wil je sparren over deze kwesties? Neem contact op met de bedrijfsadviseurs van INretail.

Delen