Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: In the mood

Eén zwaluw maakt nog geen zomer! Dat mag dan waar zijn, de mooie lentedagen die we nu al bijna een week hebben, pakt niemand ons af. Daar waren we hard aan toe. Als mens én als ondernemer.

De winter was tot nu toe immers niet om over naar huis te schrijven. Maar een lekker zonnetje en een veldje bloeiende krokussen doen wonderen. Dan zie je wat een paar mooie dagen kunnen losmaken als het gaat om het gevoel van de consument. En daar profiteert onze branche toch maar mooi van mee!

Lenteachtig

Je zult het in jouw winkel vast gemerkt hebben. De consument is weer op zoek naar mooie nieuwe dingen en is in the mood om het geld te laten rollen. De meeste schoenondernemers, heb ik gemerkt, laten het rekje met schoenen die in de opruiming zijn nog even staan. Je weet immers maar nooit!? Maar de focus is qua winkelpresentatie toch al voor een belangrijk deel gericht op de nieuwe collecties. De kalender mag dan weliswaar aangeven dat  het nog lang geen voorjaar is, de weersomstandigheden zijn toch heus lenteachtig. De schoenvakhandel richt zich allang niet meer op wat de kalender aangeeft, maar op de actuele weersomstandigheden.

Getriggerd

Daarmee zijn we het op zijn zachtst gezegd matige jaar 2018 en de tot nu toe veel te zachte winter natuurlijk niet vergeten. Maar zoals ‘resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst’, wat meestal een negatieve bijklank heeft, zo geldt dat nu ook, maar dan in positieve zin. De vroege focus op de nieuwe collecties laat zien dat de consument altijd getriggerd kan worden om op zoek te gaan naar een paar mooie nieuwe schoenen. Het toont aan dat de schoenretailer die daar alert op inspeelt volop profiteert van zo’n vroege voorjaarsstart.

Delen