Geen vraag te gek
088 973 06 00

Alleen ga je sneller, samen kom je verder - Putten Modedorp

Natuurlijk hebben we het al vaker gehad over het collectieve warenhuis maar in veel gevallen bleek dit helaas een utopie. Binnen een winkelgebied is collectiviteit echt essentieel om een gezamenlijke uitstraling, gemak en herkenbaarheid voor de consument te waarborgen, maar het biedt meer kansen. Sterker nog, men vergeet soms zelfs te kijken naar wat het oplevert en te stoppen bij de gedachte aan hoe veel tijd en geld het zal gaan kosten.

In het Gelderse dorp Putten deden ze het wel.Vijf modeondernemers met in totaal zes winkels sloegen de handen ineen en positioneerden recent ‘Putten Modedorp’ met gelijknamige website www.puttenmodedorp.nl. De ondernemers Wedo Mode, G5 Jeans, Broekhuis Mode, Modestal 2.0, Klein Mode en Van Ganswijk heren en damesmode kwamen twee jaar geleden al op het idee. De neuzen stonden al redelijk in dezelfde richting in Putten maar mede door het doorlopen van een volledig De Nieuwe Winkelstraat traject kwam dit project in een stroomversnelling. Het intreden van het corona virus was voor de Puttense ondernemers juist reden om niet langer te wachten maar zo snel mogelijk actie te ondernemen.

Ik sprak drie van de vijf modeondernemers over de visie, de kansen en de mindset achter Putten Modedorp.

Wim Klein – Klein Mode
“Pakweg 2 jaar geleden ontstond het idee om Putten als modedorp op de kaart te zetten. Nu stonden we als dorp lokaal wel zo bekend maar om een groter bereik te scheppen was dit echt nodig. In Putten hebben we 15 mode gerelateerde ondernemers waarvan 70% eigen zaken zijn, in onze optiek is dat uniek. Door ons neer te zetten als collectief kunnen we de concurrentie aan gaan met een aantal weidewinkels die zich op slechts een uur rijden van ons dorp bevinden. We pakken het daarom professioneel op met social media, een eigen website, onze etalages en campagnes in de buurtgemeentes. Maar de kracht van Putten modedorp en (voor nu) de vijf ondernemers die deelnemen is dat we met elkaar durven delen. We delen data, we delen bezoekers profielen en doelgroepen en soms zelfs de omzet. Alleen op die manier kunnen we sturen in onze keuzes. En dat is belangrijk want een klant komt niet meer zomaar naar je winkel, ze hebben van je gehoord, zijn je online tegengekomen en hebben soms zelfs thuis al de keuze gemaakt wat ze bij je willen kopen, daarom willen we vroeg in de klantenreis zichtbaar zijn.”

Ben Kooyman – Modestal 2.0
“Het is meer dan samen op een site komen en een uniforme uitstraling, het is een mindset. Samen kijken we niet alleen naar wat het kost maar vooral wat het ons opbrengt als collectief maar ook voor het gehele dorp. Het belangrijkste is openheid naar elkaar, de wil om te delen en het maken van goede afspraken, soms was het beter om aan te geven wat je niet wil dan wat je wel zou willen. Het voordeel is natuurlijk dat je elke rekening door 5 deelt, de basis is daarbij gelegd waardoor alle andere ondernemers in het centrum mee kunnen profiteren maar vooral die basis moet sterk zijn, dat is erg belangrijk!”

Ben van Ganswijk – van Ganswijk mode en G5
“Wat wij als dorp heel erg merken, dat was voor corona ook al zo maar door corona nog wel meer, is de sterke behoefte aan persoonlijke aandacht, oprechte en vooral gespecialiseerde aandacht. Binnen ons mode collectief houdt het niet op bij een winkel maar verwijzen wij naar elkaar door. Sterker nog, we brengen soms zelf klanten naar de buurman die de desbetreffende consument op dat moment beter zou kunnen bedienen. Door zo te werken ben je geen concurrent meer van elkaar en dat biedt kansen. Het delen van elkaars visies maar ook uitdagingen zorgt er tevens voor dat we een gezamenlijk plan van aanpak kunnen maken om de lokale maar ook zeker regionale klant naar ons modedorp te brengen. We zijn gezamenlijk erg blij en tevreden met de gang van zaken en dan zijn we nog maar net begonnen!”

Heb jij ook goede voorbeelden van jouw winkelgebied waar jullie collectief de kar weten te trekken, deel deze dan met mij

Delen