Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Slim combineren

Wat is het verdienmodel van online? Waar gaat het nu eigenlijk om? Doorverkoop of marge? Dachten velen (ook menig retail professional) pakweg tien jaar geleden nog dat online zaligmakend was, inmiddels is wel duidelijk dat ook webshops keihard moeten knokken om voldoende rendement te maken.

Zeker als het om web-only bedrijven gaat. Zo is het retourbeleid, waarmee de consument wordt behaagd, voor veel online retailers funest. Wat er aan de ene kant inkomt, vliegt er aan de andere weer even hard uit.

Spekkoper

Tegelijkertijd blijkt de destijds eveneens veelvuldig gehoorde bewering dat online de doodsteek zou betekenen voor de fysieke retail evenzeer een fabeltje. Ondernemers die online slim combineren met offline blijken spekkoper te zijn. De twee kanalen (overigens een achterhaald begrip omdat de consument online en offline absoluut niet als afzonderlijke koopmogelijkheden beschouwt) kunnen niet meer zonder elkaar. Waarmee ik absoluut niet wil beweren dat online ondernemen automatisch betekent dat je een webshop moet hebben. Het wordt steeds duidelijker dat het verdienmodel van e-commerce voor veel zelfstandig ondernemers ver te zoeken is.

Etalage

Waar het om draait is dat je als retailer online slim combineert met offline. Bijvoorbeeld door je website in te zetten als online etalage en bezoekers daarmee te verleiden om naar je fysieke winkel te komen. Hoe? Door in te spelen op emotie en beleving. Gevoelens die in deze tijd van rationalisme nog altijd belangrijke koopmotieven vormen. Dan hoef jij consumenten niet te lokken met de laagste prijzen en de soepelste retourvoorwaarden. Want dat verlies je toch altijd van de webgiganten die zich een dergelijk verdienmodel wél (denken te) kunnen permitteren.

Delen