Geen vraag te gek
088 973 06 00

Creativiteit troef

Als ondernemers in de retail worden we op zijn zachtst gezegd niet blij van de strengere maatregelen die afgelopen dinsdag zijn afgekondigd in de strijd tegen het coronavirus.

Rem

Winkels hebben zich immers in algemene zin goed gehouden aan de veiligheidsprotocollen. Daardoor waren er over de detailhandel nauwelijks klachten. Toch hoeven we niet bij de pakken neer te gaan zitten, nu er opnieuw aan de rem wordt getrokken.

Geen ramp

Een ‘winstpunt’ in tegenstelling tot de horeca is dat we in ieder geval open mogen blijven. De koopavonden komen weliswaar te vervallen, maar zelfs dat hoeft geen ramp te zijn. Blijf in plaats daarvan elke werkdag tot 20.00 uur open. Dan werk je mee aan de spreiding van de koopstroom en bied je degene die overdag werkt meer gelegenheid om naar je winkel te komen. Het is slechts één van de mogelijkheden die je als ondernemer hebt.

Speciale koopmomenten

Om de gedeeltelijke lockdown goed door te komen, komt het meer dan ooit aan op creativiteit. Als pasvormspecialist kan je bijvoorbeeld denken aan het instellen van speciale koopmomenten voor mensen uit kwetsbare groepen, in navolging van supermarkten. Zo geef je klanten meer aandacht en bind je ze nog meer aan jouw winkel. Een bijkomend voordeel is dat je ervoor kunt zorgen dat de juiste winkelmedewerkers beschikbaar zijn op de momenten waarop dat het meest gewenst is.

Niet moeilijk

Je hoeft niet over een glazen bol te beschikken om te voorspellen dat online shoppen nog verder zal groeien. Uit de intelligente lockdown van afgelopen voorjaar hebben we geleerd dat je ervoor moet zorgen dat je duidelijk zichtbaar bent. Tien tegen één dat social media als Facebook en Instagram een nóg grotere rol gaan spelen in het klantcontact, met name bij de verkoop van casualschoenen. Maak daar slim gebruik van. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn.

Delen