Geen vraag te gek
088 973 06 00

Dag van de winkelstraat

Klanten laten ervaren wat de meerwaarde is van lokale retail, dat is de Dag van de winkelstraat. Met als gemeenschappelijk doel werken aan een sociaal economische binnenstad.

"En? Al bijgekomen van de Black Friday drukte?" Ik stelde die vraag aan een lokale retailer in een plaats waar ik vlak na dit jaarlijkse afprijscircus op bezoek was. Hij was ‘onder protest’ meegegaan met dit gebeuren. Margetechnisch kon het niet, maar de rekeningen moesten betaald. Dan heb je niets aan mooie virtuele procenten en gaat het om echte centen. 

Normaal gesproken zou ik hem vertellen welke kansen er liggen, hem adviseren hoe hij anders kan ondernemen en hoe hij daarmee een beter resultaat kan behalen. Maar dat deed ik niet, ik liet hem zijn visie delen.

Hij vertelde dat het hem pijn doet om te zien dat mooie winkels verdwijnen en verpaupering in de winkelstraten toeneemt. De gezelligheid in het centrum verdwijnt en initiatieven als Black Friday dragen hieraan bij. Uiteindelijk kwamen we samen tot de conclusie dat zijn omzet én dus zijn inkomsten op deze manier wegvloeien naar bedrijven die niets bijdragen aan zijn centrum.

Hij heeft een punt.

Want wat dragen webwinkels als AliExpress, Amazon en Zalando eigenlijk bij aan de lokale gemeenschap. Financieren ze de intocht van Sinterklaas? Sponsoren ze de voetbalvereniging? Of leveren ze belangeloos de prijzen van de bejaardenbingo in het dorpshuis? Misschien valt het niet iedereen meer op omdat we het zo gewoon zijn gaan vinden, maar veel activiteiten in dorpen en steden vallen of staan bij de support van de plaatselijke middenstand.

Maar wat als de binnenstad leegloopt en hiermee de bijdrage van lokale ondernemers aan een florerende gemeenschap wegvalt? De sociale meerwaarde van lokale winkelgebieden verdwijnt dan.

Een loyale klant bind je namelijk niet alleen doordat je winkel er zo goed uitziet of omdat je assortiment aanspreekt, maar juist ook omdat je je in de wereld van deze klant begeeft. Jij draagt bij aan een fijne leefomgeving en biedt iets wat waardevol is. Het wordt niet voor niks ‘sociaal kapitaal’ genoemd. Maar alles in het leven heeft onderhoud nodig, zo ook je klanten. Zeker nu. Voor dit sociale kapitaal is aandacht nodig en veel ondernemers merken en begrijpen dit.

In België hebben ze daar iets moois voor gecreëerd: het 'Weekend van de Klant'. Aan dit initiatief, georganiseerd vanuit de overheid, Comeos en de UNIZO (Unie van Zelfstandige Ondernemers), werken meer dan 100.000 zelfstandige ondernemers mee. Elk eerste weekend van oktober organiseren zij allerlei evenementen zoals modeshows, winacties en winkelstraatfestivals. Met als doel om klanten een feestelijk shopweekend te laten beleven.

Normaliter deel ik de kansen die er liggen om een beter resultaat te behalen. Zo ook nu. Want als ik de visie van de lokale retailer bij de boodschap van vele andere ondernemers optel dan moeten we een manier vinden om klanten te binden. Uit onderzoek blijkt dat niet alleen servicegerichtheid, maar ook oprechte interesse in je klanten ware ambassadeurs maakt. Ambassadeurs die we binden met een initiatief, in navolging op onze zuiderburen: Dag van de winkelstraat. Met mooi aanbod, feestelijk aangekleed, maar ook met een return on investment voor de gemeenschap. Want uiteindelijk hebben we daar allemaal baat bij.

Wat denken jullie ervan? De laatste zaterdag van maart: Dag van de winkelstraat?

Delen