Geen vraag te gek
088 973 06 00

De schaamte voorbij

Nu dacht ik dat ik alles wel zo’n beetje had gehoord als het gaat om de wijze waarop sommige leveranciers retailers in onze branche menen te moeten afserveren.

De klachten en frustraties die ik hoor bij sportwinkeliers zijn bijna dagelijkse kost geworden. Van het ene op het andere moment worden ze bedankt voor de bewezen diensten. Soms tientallen jaren van inzet voor het betreffende merk, tellen ineens niet meer. Maar het blijkt nóg brutaler te kunnen.

Ontluisterend

Zo sprak ik pas een sportondernemer die één van de grootste en meest toonaangevende specialisten is op zijn vakgebied. Van een grote merkleverancier kreeg hij te horen dat hij in het vervolg alleen mocht inkopen wat door het betreffende merk wordt gedicteerd. En dat ondanks het feit dat deze specialist regelmatig grote orders bij het merk plaatst. “Zet maar eens op papier wat je de komende jaren met ons denkt te gaan doen”, luidde de ontluisterende mededeling. Wat mij betreft de schaamte voorbij!

Veel succes…

Is het gek dat deze ondernemer zich genegeerd en geschoffeerd voelt? Ik denk het niet. Kennelijk telt voor deze leverancier alleen het product en is alles wat de retailer daar aan toevoegt (product- en klantenkennis, persoonlijk advies, service enzovoorts) voor hem niets waard. Feitelijk zou je als leverancier dit soort klanten moeten koesteren, maar het omgekeerde is het geval. Als een sportondernemer zo met zijn klanten om zou gaan, is het snel gebeurd met de winkel. En als deze leverancier via zijn eigen retailactiviteiten consumenten op dezelfde arrogante wijze behandelt, wens ik hem veel succes…

Delen