Geen vraag te gek
088 973 06 00

De Veluwse Riviera

Regio-adviseur Sebastian Galjaard spreekt dagelijks met onze leden in Gelderland, Limburg en Utrecht. De laatste weken gaat het vaak over kansen zien en ondernemen vanuit je hart. Bijvoorbeeld tijdens de zomervakantie, hoe zorg je dat de stroom aan toeristen in eigen land jouw winkel weten te bereiken? En online later ook terugkomen? Sebastian blogt er over deze week!

De zomer van 2020 zal er net als een groot deel van het jaar anders uit zien dan ooit tevoren. Tijdens het Corona-hoogtepunt was al snel duidelijk dat het internationaal toerisme voor lange tijd ontregelt zou zijn. Geen tot beperkte reizen naar de Costa del sol, Italië of Azië. Maar gezamenlijk ontdekken we hoe mooi en kansrijk ons eigen land is. De Nederlandse kust, Groningen, Friesland, de Veluwe en het rijk van Nijmegen namen in 2019 al in populariteit toe maar lijken in 2020 nog meer bezoekers te trekken. 

Onderzoek nationaal toerisme

Recent deed NBTC Holland Marketing, wat staat voor ontwikkeling, Marketing en Branding van de bestemming Nederland, onderzoek naar het nationaal toerisme en het sentiment met betrekking tot het toerisme. Daaruit blijkt dat 58% van de ondervraagden in Nederland vóór de coronacrisis geen plannen had om in eigen land op vakantie te gaan; maar nú wel. 43% geeft aan dat ze een kustgebied of natuurgebied gaan bezoeken en 26% gaat voor een meerdaagse-stedentrip.

Dit biedt natuurlijk kansen, kansen om een bredere doelgroep aan te spreken en te binden aan jouw winkel. Maar hoe zorg je nu voor de juiste klantenbinding? Hilnetta van More of Me en Valerie van Sheclothes vertellen hoe zij zorgen voor een onvergetelijke indruk:

More of me – Zutphen

Hilnetta heeft al sinds de opening van haar winkel een hele persoonlijke band met haar klanten. De ‘p’ van persoon staat in alle aspecten centraal in haar winkel en in elke stap van haar strategie neemt ze oprechte aandacht voor de klant meer dan serieus. Zo is de vorm van klantenbinding uniek en past deze bij de volledige ervaring die haar consument in de winkel ervaart. 

Enige tijd gelden sprak ik Hilnetta in de winkel en viel het me op dat er bij elke aankoop een persoonlijk geschreven kaartje in de tas mee ging, naar eigen zeggen een ‘review’ over hoe het More of Me team de klant heeft ervaren. Een leuke verrassing waarbij er natuurlijk direct verwezen wordt naar het volgen op sociale mediakanalen. Hier zijn, zeker sinds Corona, Hilnetta en haar team zeer pro-actief en wat ook veel lokale maar ook zeker nationale aankopen genereerd. Hilnetta weet de klant te binden.

Als we kijken hoe ze dit aanpakt met de toeristen biedt More of Me een stadswandeling aan in het historische centrum van Zutphen. Ze deelt de wandelingen uit op de lokale campings en natuurlijk loop je langs haar winkel. Misschien zijn het allemaal open deuren maar Hilnetta doet het gewoon en met goed resultaat.

Sheclothes – Roermond

Midden in het centrum van Roermond vinden we de winkel van Valerie, een jonge onderneemster van 36 jaar met een enorme drive en passie voor haar zaak. Ze bevindt zich in zeer toeristisch gebied met een fashion outlet als geduchte tegenstander. Maar ook dit bied kansen volgens Valerie, zeker nu er veel toeristen in eigen land op vakantie zullen gaan. In het hoogtepunt van Corona heeft Valerie zich omgeschoold tot een ware social expert, denk hierbij aan Instagram TV maar ook door hebben wie haar klant dan daadwerkelijk is.

Met deze wetenschap kan ze direct marketing inzetten op de aandachtspunten, interesse en persoonlijke behoeftes van haar klanten. Zo creëert ze bijvoorbeeld stijlkaarten die op afstand ingevuld kunnen worden naar lichaamsvorm, kleuren, celeberties en hun stijl maar ook soort beroep. Op deze manier krijgt Valerie een zeer goed beeld van haar klant en kan ze hier op acteren en maatwerk leveren in de winkel of op afstand. 

Bij elke bezoek worden klanten geïnspireerd om sociale media te volgen en contact op te nemen via verschillende chatmogelijkheden. Zo helpt Valerie klanten op afstand en als maatwerk en zorgt ze voor dezelfde ervaring online als offline. Volgens Valerie is het wel zaak de klant altijd in de winkel te enthousiasmeren voor wie ze zijn en wat ze doen. Dat is het moment om een klant van elders te binden aan jouw zaak. Daarna is afstand geen issue meer. 

Ik hoop je te hebben geïnspireerd. Kijk ok eens bij ons SOS-pakket, dat helpt je op weg als je nog niet zo thuis bent online. 

Fijne week!
Sebastian Galjaard

Delen