Geen vraag te gek
088 973 06 00

Drukte in de woonbranche: 4x: zo kan jij de vraag aan!

De woonbranche draait op volle toeren. In de maand juli realiseerde we een plus van maar liefst 36%! Cumulatief staan we nu op een plus van zo’n 14%. Mooi deze omzetten, maar hoe zorg jij dat je de vraag aan kan?

Ergens voelt het wel dubbel: deze gigantische omzetstijging in de woonbranche is mooi maar we zien ook de problemen in andere branches. Denk aan de horeca, de reisbranche en de culturele sector. De hoge bestedingen in de woonbranche zijn deels afkomstig van bestedingen die normaal gesproken in deze branches zouden worden gedaan.

Thuis is hot

Feit is dat alles draait om thuis: het is de veilige plek geworden waar we leven, werken en elkaar ontmoeten. Dat heeft geleid tot een enorm vraag naar woonproducten. Niet alleen bij de woonwinkels, maar ook bij de DHZ-zaken en tuincentra. Dit vraagt het uiterste van ondernemers in deze branches. Want alles wat verkocht wordt, moet ook bezorgd, geplaatst, gelegd en opgehangen worden. Om dit alles binnen de afspraken te realiseren die je met de consument hebt gemaakt, is een grote uitdaging.

Blijf communiceren

We krijgen nu vaker via CBW-erkend signalen van consumenten dat woonwinkels hun afspraken niet altijd nakomen. Vaak is er een goede reden voor, maar die wordt niet altijd gedeeld met de consument. Juist in deze tijden is communicatie met de klant en het managen van de verwachting essentieel. Hoe druk het ook is. Niets is vervelender dan dat er na een goed verkoopgesprek de levering en plaatsing niet conform de afspraken lopen. Daarom een paar handige tips hoe om te gaan met de drukte in de winkel: 

4 concrete tips

  1. Houd rekening met de afspraken met je klant bouw wat extra speelruimte in
  2. Houd nauw contact met je leveranciers zodat je goed zicht heb op levertijden en mogelijke leverproblemen.
  3. Zorg ervoor dat je altijd goed bereikbaar bent per e-mail en telefoon en eventueel WhatsApp en nog belangrijker: reageer tijdig op vragen van de consument.
  4. Doe geen concessies in de kwaliteit van de uitvoering, want dat kost uiteindelijk nog meer tijd (en geld).

Tot slot: deze tijd bied je als ondernemer de mogelijkheid om wellicht (extra) investeringen te doen. Doe deze ook, maar werk daarnaast ook aan de versterking van je weerstandsvermogen. Hoe de laatste 4 maanden van dit jaar en 2021 zich gaan ontwikkelen is nog onduidelijk. Mocht de coronacrisis ook echt de woonbranche raken,  laten we dan als branche ervoor zorgen dat we er klaar voor zijn en ‘fit’ de crisis ingaan.

Bert-Jan van der Stelt 
Branchespecialist Wonen

Delen