Geen vraag te gek
088 973 06 00

Duurzaamheid in de woonbranche

De maatschappij verwacht steeds vaker transparantie van merken en leveranciers over de productie van collecties. “Jarenlang waren de ogen gericht op de modebranche als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik verwacht dat die aandacht steeds meer verschuift richting de woonbranche. Ondernemers in deze branche zullen met een antwoord moeten komen”.

We gaan in gesprek met Femke den Hartog, beleidsadviseur MVO over het thema duurzaamheid in de woonbranche. 

Vertel eens, hoe zit dat met die aandacht die verschuift naar de woonbranche?

“We stellen onszelf steeds vaker de vraag hoe duurzaam onze acties en handelingen nou eigenlijk zijn. Ook als we iets kopen. Of het nou gaat om chocolade, een spijkerbroek of een nieuwe bank: we willen weten waar het product vandaan komt en hoe is het is gemaakt. De modebranche heeft in 2016 antwoord gegeven op die vragen door het Convenant Duurzame Kleding en Textiel in het leven te roepen. Transparantie over productielocaties is hierin een belangrijke pijler. Deze trend van meer transparantie zal zich ook vertalen naar woonwinkels”.

En wat zie je op dit moment gebeuren in de woonbranche op het gebied van duurzaamheid?

“Los van over welke branche we het hebben, wordt er vanuit de Nederlandse overheid wet- en regelgeving gemaakt over deze transparantie. Je zal daarom als ondernemer met een antwoord moeten komen op de vraag naar meer openheid over het productieproces van jouw collectie. Daarnaast is de ontwikkeling op het gebied van matrasrecycling heel actueel en onderzoeken steeds meer ondernemers de mogelijkheid om hun producten te gaan leasen in plaats van te verkopen.”

Oke, nog even terug naar die wet- en regelgeving. Hoe zit dat precies?

“Vanuit de Nederlandse overheid is er inmiddels een wet aangenomen waarin bedrijven ‘verplicht’ worden een due diligence te doen. Dat betekent dat bedrijven in kaart moeten brengen waar hun risico’s zitten in de keten. Hoe de wet er exact uit gaat zien, dat wordt pas volgend jaar duidelijk. “

Toch lijkt het mij wel ingewikkeld voor woonondernemers om die transparantie te bieden: een meubel bevat hout, schuim, textiel en misschien nog wel meer grondstoffen… herken je dat? 

“Het klopt dat de productieketen voor een meubel vaak veel schakels heeft. En dan verschilt het ook nog per product: voor een bank ziet het productieproces er weer heel anders uit dan bij een keuken of een bed. Toch zou je van die verschillende schakels wel willen weten onder welke omstandigheden er wordt geproduceerd.

Meubels moeten aan ontzettend veel strenge kwaliteitseisen voldoen en daar wordt continu veel onderzoek naar gedaan. Het is daarom een logische stap om met meer aandacht naar de duurzaamheidskant kijken, vanuit het welzijn van mens, dier en milieu. Als we daar met de hele branche meer op inzetten, dan zijn we echt heel goed op weg.”

Waar ligt volgens jou de grootste uitdaging in de branche?

“Het idee dat duurzame producten de oplossing zijn, is een misvatting. We vinden het allemaal heel normaal dat we geen tuinbank kopen van hout dat legaal is gekapt in een tropisch regenwoud, maar of diezelfde bank in elkaar is gezet door mensen die aan ernstige gezondheidsrisico’s worden blootgesteld, dat weten we eigenlijk niet.

Onlangs heb ik een meubelfabriek bezocht in Vietnam. Daar zag ik prachtig gecertificeerd hout liggen om verwerkt te worden, maar ondertussen was het bloedheet in die fabriek, werd er gewerkt met gevaarlijke machines zonder goede bescherming voor het personeel, was er veel fijnstof en liggen de lonen daar veel te laag. Wat ik hiermee wil zeggen: het gaat er dus niet alleen om dat de grondstoffen duurzaam zijn, maar juist dat er verantwoorde omstandigheden zijn waarin de productie plaatsvindt. Voor mens, dier en milieu. We denken vaak al heel goed bezig te zijn met de branche, maar er liggen dus echt nog uitdagingen.”

Welke voorbeelden zijn al goed op weg om te verduurzamen?

IKEA maakt grote stappen op het gebied van duurzaamheid en die hebben een voorlopersrol. In de textiel zijn er veel bedrijven die nu mooie stappen maken. Ik noem graag een bedrijf als WE, HEMA  of Zeeman. Mooie Nederlandse no-nonsense bedrijven die voor ieders portemonnee bereikbaar zijn.

Wat kan je als woonretailer morgen anders doen om duurzamer te ondernemen?

“Ga bij jezelf na: wat weet jij over jouw productielocaties. Fabriceer je zelf of koop je via agentschappen? In het laatste geval stel je vragen aan de agent over het productieproces. Ken je de risico’s van de verschillende productielocaties? En wat doe jij om die risico’s te beperken? Als je deze stappen zet dan ben je al goed op weg met een due dilligence uit te voeren. Zo'n due diligence is niet makkelijk. Maar er zijn mogelijkheden om hier subsidie voor aan te vragen en hier hulp bij te krijgen. Ben je geïnteresseerd dan denk ik graag met je mee!"

Delen