Geen vraag te gek
088 973 06 00

Varen op je eigen kompas

Hoe donker het nu ook is in de tunnel, ik zie aan het einde wel degelijk licht.

Licht aan het einde van de tunnel

Het negatief reisadvies voor het buitenland dat door het kabinet is afgekondigd, is veel sportondernemers rauw op het dak gevallen. Je zal maar een wintersportspeciaalzaak hebben en qua omzet voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van het wintersportseizoen. Maar: hoe donker het nu ook is in de tunnel, ik zie aan het einde wel degelijk licht.

Open

Mijn belangrijkste boodschap is: ga niet uit van het negatiefste scenario, maar speel steeds alert in op de actuele ontwikkelingen. Ondanks alles gingen consumenten afgelopen zomer toch met vakantie. Ik ben ervan overtuigd dat dit komende winter ook zal gebeuren. De skigebieden in Oostenrijk mogen nu dan nog ‘op slot’ zitten doordat de skiliften buiten werking zijn, het is aannemelijk te veronderstellen dat de pistes vanaf medio december weer open zijn.

Wintersport is ingeburgerd

Het zwaartepunt voor de wintersport ligt in ons land traditiegetrouw op de eerste maanden van het jaar. Daarbij komt dat de wintersportvakantie bij honderdduizenden landgenoten zodanig is ingeburgerd, dat velen zich die niet zullen laten ontzeggen. Bedenk daarbij dat sporten als skiën en snowboarden in de buitenlucht beoefend worden, waar de 1,5 meter regel uitstekend kan worden gerespecteerd. Alleen in de skiliften zullen mondmaskers, die prima te vervangen zijn door Buffs, verplicht zijn.

Hou vol

Mijn inschatting is dan ook dat Nederlanders de sneeuw wellicht iets later opzoeken dan anders, maar dat velen wél op wintersportvakantie zullen gaan. Anticipeer op deze ontwikkeling en blijf je wintersportklanten triggeren. Dat je zo toch een belangrijk deel van je winteromzet vast kunt houden, daar maak ik me niet zoveel zorgen over.

Kijken naar kansen

Van verschillende kanten klinkt een oproep om grote actiemomenten als Single’s Day en Black Friday dit jaar te schrappen. Ik vind dat die keuze - ook nu nog - altijd aan de ondernemer is. Natuurlijk is veiligheid in de winkels en de winkelstraat topprioriteit. Ons advies is daarom: kijk vooral naar wat er wél mogelijk is en houd de veiligheidsrichtlijnen altijd in acht. Denk goed na over bezoekersstromen op dagen als deze en hoe je deze (nog) beter kunt spreiden. Maar vaar vooral op je eigen kompas als ondernemer en zoek de kansen op. Die zijn er wel degelijk. 

Delen