Geen vraag te gek
088 973 06 00

Geen winst maar ook geen verlies voor de sportbranche

In het derde kwartaal van 2020 zagen sportretailers hun omzet blijven staan op 0% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Cumulatief komt de stand na 9 maanden uit op -7,1%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de INretail SportMonitor.

Belangrijkste resultaten 3e kwartaal 2020 (t.o.v. 3e kwartaal 2019):

  • De omzet van sportretailers blijft stabiel t.o.v. Q3 vorig jaar.
  • Er is sprake van een daling van het aantal transacties (-5,4%).
  • Het gemiddelde bedrag per transactie stijgt met 5,6%.
  • Het gemiddeld aantal artikelen stijgt met 4,5% ten opzichte van vorig jaar.   

Branchespecialist Sport, Dave Quadvlieg: 

Q3 2020 was qua omzet gelijk aan het derde kwartaal in 2019, op zich een mooi resultaat zou je zeggen. Alleen hadden we dit jaar wat goed te maken na een slecht Q1 en Q2. Dit inhalen bleek lastig in Q3. Omdat veel mensen voor vakantie in eigen land hadden gekozen had ik er stiekem meer van verwacht. Verschillen tussen winkels zijn groot en met name de ligging is hierbij bepalend. Grotere steden hebben veel minder traffic en dus ook minder kopers.

Nu focussen we ons op Q4 waarin we gaan proberen de min weg te poetsen. Kijken of de winter(sport) ons de gewenste voorwaarden kan creëren.

 


Grafiek 1: Ontwikkeling deelnemers SportMonitor t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar (bron: INretail SportMonitor)

 

Verliezen voor sportkleding en sportschoenen

Van de productsegmenten ontwikkelde sporthardwaren zich in het eerste 9 maanden het beste (+1,4%). Er werden minder aankopen gedaan (-8,9%). Wel nam de gemiddelde besteding per aankoop toe (+11,3%) en nam het aantal gekochte artikelen per aankoop toe (+5,2%).

De segmenten sportkleding en sportschoenen hadden te maken met omzetdalingen. Wat betreft sportkleding steeg de gemiddelde besteding per aankoop (+7,4%) evenals het aantal gekochte artikelen per aankoop (+12%). In combinatie met een forse daling in aantal transacties (-14,5%), levert dit voor sportkleding een omzetdaling op van 8,3%.

De omzet van het segment Sportschoenen daalde 6,6% door een daling in aantal transacties (-15,1%). De gemiddelde besteding per aankoop steeg met 10%. Het gemiddeld aantal artikelen per aankoop nam toe met 10,8%.

 

Consumentenvertrouwen

Het consumentenvertrouwen is in het derde kwartaal nagenoeg stabiel gebleven. Van -26 in juli daalde het consumentenvertrouwen in augustus naar -29, om vervolgens in september uit te komen op -28. De stand van het consumentenvertrouwen lag hiermee ver onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar (-6).

Consumenten waren in september iets minder pessimistisch over het economische klimaat. Over de economie in de afgelopen 12 maanden waren zij negatiever. Maar als we kijken naar het oordeel van consumenten over de economische situatie in de aankomende 12 maanden was dat minder negatief dan in augustus.

De koopbereidheid bleef in september met -9 stabiel t.o.v. augustus. Consumenten oordeelden minder negatief over de financiële situatie in de komende twaalf maanden (0). Daarentegen is hun mening over de financiële situatie in de afgelopen 12 maanden licht verslechterd (-5). Verder vonden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen wat minder ongunstig dan in augustus (-22).

Klik hier voor de omzetcijfers per maand

Wekelijks cijfers ontvangen?

Dat kan door je aan te melden voor de INretail Sportmonitor. Inmiddels gingen 275 aangesloten vestigingen jou voor. Je ontvangt wekelijks omzetcijfers en informatie over de verschillende segmenten. Je kan op actualiteiten sturen, en dat is nodig in deze uitdagende tijden! Deelname aan de INretail SportMonitor is mogelijk tegen een geringe vergoeding. Neem contact op met Dave Quadvlieg (dquadvlieg@inretail.nl) of vraag een vrijblijvende (online) demo aan bij Friso Berghuis (friso@bricc.nl). De INretail SportMonitor wordt mogelijk gemaakt door INretail met als uitvoerend bureau BRICC.

 

Delen