Geen vraag te gek
088 973 06 00

Geven en ontvangen

‘Hoe meer je geeft, hoe meer je ontvangt’. Aan deze wijsheid moest ik denken, toen ik onlangs een schoenenzaak bezocht die een speciale avond voor goede klanten organiseerde.

Alleen zij mochten als eersten de nieuwe collectie van een exclusief schoenenmerk bekijken, passen en kopen. Geloof me, ze stonden er letterlijk voor in de rij. Wat er aan het eind van de avond werd afgerekend weet ik niet precies, maar dat er forse bedragen werden aangeslagen staat buiten kijf.

Voetstuk

Wat ik hiermee wil zeggen? Bij de verkoop van schoenen komt tegenwoordig heel wat meer kijken dan ‘dozen schuiven’. Die tijd is definitief voorbij. Je verkoopt geen schoenen meer. Nee, je verkoopt persoonlijke aandacht, events, netwerkbijeenkomsten en… bedenk het maar. Er is zoveel meer om de klant te verleiden dan simpelweg korting geven. Behandel je klant als een individu, creëer honger en zet hem op een voetstuk. Breng mensen met dezelfde interesses samen en luister vooral goed naar wat ze te zeggen hebben. Informatie is immers goud waard.

Community

Alleen zo verras je jouw klanten en wordt je winkel een theater, een community. Je zult merken dat je klanten blij zijn dat zij erbij mogen horen. Er wordt geen woord meer gesproken over korting en je voorkomt Black Friday-achtige toestanden. En weet je wat nu zo leuk is? Persoonlijke aandacht kost niets. En tijdens de Ladies Night die je organiseert loop je echt niet leeg op het hapje, drankje en de leuke attentie voor elke klant. Hoezeer zo’n initiatief wordt gewaardeerd, zie je aan het eind van de avond aan de kassa-aanslagen. Hoe meer je geeft, hoe meer je ontvangt dus.

Delen