Geen vraag te gek
088 973 06 00

Halfjaarcijfers Modebranche: een halfjaar om snel te vergeten!

De coronacrisis ging van kwaad tot erger in de eerste helft van dit jaar en sleepte de modebranche mee naar ongekende diepten. Terugkijkend naar de cijfers is er maar een conclusie mogelijk: nooit eerder maakten we zo’n bizarre periode mee. Gelukkig ontwikkelen de omzetten zich weer langzaam de goede kant op, zo signaleren we in onze Ledenpeiling van 12 juni. Vooral online zijn de omzetten sterk gestegen, maar voor offline retail is de weg terug een stuk lastiger.

De eerste 10 weken van 2020 verliepen aardig, op de februaristorm na, veel retailers zagen het voorjaar positief tegemoet. Vergeleken met het voorgaande jaar kon het eigenlijk niet slechter, vernam ik meermaals tijdens de Modefabriek in januari. Maar helaas, niets bleek minder waar. En hoe! 

Op 12 juni hielden we een peiling onder onze leden in de branches mode, schoenen, sport en wonen. Daaruit bleek dat met name de mode- en schoenenretailers dit eerste halfjaar hard geraakt zijn door de coronacrisis. In onze peiling geeft 30% van de deelnemende leden aan dat in die periode hun omzet met meer dan 40% daalde.

Vrijdag de 13e

Vanaf week 11 begon de ellende en stortte de verkoop van luxe artikelen in. Uitgerekend op vrijdag 13 maart klapte de omzet onderuit, één dag na afkondiging van de eerste landelijke maatregelen tegen de verspreiding van het Covid-19 virus. Scholen, kinderdagverblijven en de horeca moesten hun deuren sluiten en we maakten kennis met de anderhalvemetermaatschappij.

Voor week 11, waarin we vanaf de vrijdag in een ‘intelligente lockdown’ verkeerde, noteerden we ten opzichte van 2019 al meteen een negatieve omzetontwikkeling van -20,9% in de modebranche, in week 12 was die gedaald tot -66,1% en in week 13 tot -61,2%. Zowel offline als, in iets mindere mate, online kregen de omzetten rake klappen. In onze Ledenpeiling werden zelfs dalingen van -90% gemeld en een aantal retailers ging dan ook, zij het tijdelijk, volledig knock-out.

Van offline naar online

Het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven, en daarmee ook de omschakeling naar thuiswerken en studeren, zorgde eind maart voor een digitale revolutie. Veel bezigheden verschoven van offline naar online. En ook veel consumenten die nog niet online winkelden, deden dat nu wel.  De online-omzetten herstelden zich, mede hierdoor, vrij snel en groeiden meteen flink door. 

Het weer opstarten van de fysieke retail ging helaas een stuk moeizamer vanwege de vele beperkingen door de coronamaatregelen. Ondanks de genomen  veiligheidsmaatregelen en diverse inventieve oplossingen die retailers bedachten, blijkt het lastig om klanten weer in de winkels te krijgen. Vooral in voorheen drukbezochte winkelgebieden in grote steden wordt dit nog altijd ervaren.

Tweede kwartaal

Die opstartproblemen zien we ook terug in de omzetcijfers van het tweede kwartaal, hierin was vooral april (-38,7%) een beroerde maand. Het hele tweede kwartaal daalde de gezamenlijke omzet van moderetailers met 22,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De offline omzet daalde met 43,9% terwijl de online omzet steeg met 18,8%.

Opvallend is dat het online-aandeel van de omzet zich bij onze leden tijdens Q2 nauwelijks heeft  ontwikkeld, zo blijkt uit de rapportage van onze ledenpeiling.

Binnen de INretail Gfk FashionScan wordt een online aandeel van rond de 44% genoteerd (schoenen en mode). Toch verwachten de meeste retailers niet dat het online aandeel dit jaar nog sterk zal stijgen. Ook denkt het merendeel dat de komende drie maanden de traffic in de winkels niet meer op het niveau van vorig jaar zal komen.

Op de helft

Naarmate de verspreiding van het Covid-19 virus afnam werden in mei en juni versoepelingen van de maatregelen doorgevoerd. Hierdoor kwam er weer meer publiek in de winkelstraten. Dit zorgde ervoor dat de halfjaarcijfers toch nog enigszins opveerden naar een gemiddelde van net boven de 80% van de omzet in vergelijking met de eerste zes maanden van 2019 (-18,5%). Bij de fysieke winkels is het leed echter nog niet geleden. Zij komen dit eerste halfjaar uit op een min van 32,8%, terwijl online shops met  10,1% plussen.

Sweaters in plaats van blazers

Sinds de intelligente lockdown zien we ook enkele opvallende details. Vanaf het tweede kwartaal gemeten, vooral bij de heren bovenmode (-32,3%). Daar stortten de verkopen van blazers (-47,9%), broeken (-43,9%) en jassen (-39,5%) enorm in. Mannen hadden even wat minder behoefte aan representatieve kleding. Dat merkten de spelers in de formal wear. Niet echt een grote verrassing natuurlijk met al die gecancelde business meetings en andere evenementen en de dresscodes op al die thuiskantoren.

Bij de dames bovenmode zien we een vergelijkbare daling (-32%), terwijl beenmode ( -16,3%) en kindermode(-15,1%) iets minder terugliepen ten opzichte van Q2 2019.

Dat vele thuiszitten leidde in het tweede kwartaal overigens wel weer tot een gestegen vraag naar sweaters & vesten (maar liefst +49,4%!), nachtkleding (+16,2%) en ondergoed (+5,9%).

Consumentenvertrouwen

Onder invloed van alle ontwikkelingen maakte het consumentenvertrouwen in het tweede kwartaal een stevige duikeling. Van -2 in maart naar -22 in april en -31 in mei. Gelukkig steeg dit cijfer in juni weer naar -27, omdat consumenten minder somber waren over de koopbereidheid. Deze indicator ging namelijk van -17 in mei naar -11 in juni.
Daarnaast waren consumenten in juni een fractie positiever over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. Verder was hun oordeel over de financiële situatie in de komende twaalf maanden minder negatief en vonden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen minder ongunstig dan in mei. Hun oordeel over de economie wijzigde in juni niet en bleef op -52 staan.

Al met al hebben we een pittig halfjaar achter de rug, heeft de retail zijn weerbaarheid moeten tonen en gaan de cijfers nu met hele kleine stapjes weer de goede kant op. Laten we hieraan vasthouden, nog even terugkijken in dit halfjaar overzicht en de impactstudie (een grootschalig onderzoek naar de impact van corona op de sector) en dan vol goede moed vooruit.

Klik hier voor de omzetcijfers per maand

Klik hier voor de omzetontwikkeling van modezaken per kwartaal

Elke week (meer) cijfers ontvangen? 

Doe dan mee met de nieuwe INretail Fashion Monitor. Als deelnemer ontvang je wekelijks rapportages waardoor het beter mogelijk is om tijdens het verkoopseizoen bij te sturen op basis van de gemiddelde actuele verkoopontwikkeling bij alle deelnemers. Meer weten, lees hier verder.

Voor vragen kun je contact opnemen met de afdeling marktonderzoek van INretail: marktonderzoek@inretail.nl / tel. (088) 973 06 00.

Delen