Geen vraag te gek
088 973 06 00

In de media | Branchespecialist Bert-Jan over verthuizen

Eerder deze week publiceerde Mediaplanet de campagne Wonen. In deze special, die als bijlage in de Telegraaf werd verspreid, vertellen verschillende experts hoe je van je huis een waar thuis maakt. Je hoeft namelijk niet te verhuizen om comfortabeler te wonen. En niet onbelangrijk; hoe speel je als retailer slim in op deze ontwikkeling?

Bekijk hier de campagne Wonen - Huis & Tuin

De bijdrage van INretail aan landelijke campagne Wonen

INretail droeg bij aan de campagne met het artikel 'Verhuizen of verthuizen', waarin branchespecialist Bert-Jan van der Stelt meer vertelt over het begrip verthuizen en waarom dit steeds populairder wordt. Het succes van bekende televisieprogramma’s als ‘Verbouwen of verhuizen’ en ‘Weer verliefd op je huis’ dragen tevens bij aan de populariteit. Maar, wat is verthuizen precies? En hoe speel je op deze trend in als retailer?

Verthuizen (ver-thuizen) is het alternatief voor verhuizen

Zo simpel kan het zijn. Bert-Jan legt uit: “Verthuizen is je huis opnieuw inrichten als alternatief voor verhuizen. Vorig jaar werd deze term bijna verkozen als ‘Woord van het Jaar’. Het is dus niet alleen een populair woord, ook het verthuizen zelf is populair”.

Mogelijkheden te over

Verthuizen werkt eigenlijk hetzelfde als wanneer je een nieuw huis zou kopen; je begint met een leeg ‘canvas’. In plaats van op zoek te gaan naar een huis waarin een ruimte wel aan de eisen van de consument voldoet, wordt er steeds vaker voor gekozen de ruimte in het eigen huis met frisse ogen te bekijken en te kiezen voor een (complete) restyling. Die frisse blik; dat is zo gemakkelijk nog niet. Hier kun je als retailer een behoefte aan eerlijk en creatief advies richting je consument vervullen. 

Verrassend en eerlijk advies

Natuurlijk zijn er verschillende (online) programma’s die consumenten kunnen gebruiken om een ruimte opnieuw in te delen. Maar mensen hebben vaak hulp nodig om de mogelijkheden van een ruimte (weer) te kunnen zien. Een woonwinkel bezoeken en samen met een adviseur de wensen en plannen te bespreken biedt dan uitkomst. Als retailer kun je de drempel voor je consument zo veel mogelijk verlagen door hierin verschillende opties aan te bieden. Dat begint bij het benoemen (zowel online als offline) van de mogelijkheden die je als retailer biedt om de consument hierin te ondersteunen. Wat dacht je van (gratis) advies aan huis? Of een (gratis) 3D tekening naar aanleiding van een adviesgesprek? Communiceer zaken als deze actief naar je consument.

Trends en ontwikkelingen

Steeds meer consumenten oriënteren zich online als het gaat om de inrichting van het huis. Trends zijn dus steeds beter én sneller zichtbaar op sociale media zoals Pinterest. Als retailer is het dus belangrijk inzicht te hebben in deze trends en je inkoop (tijdig) af te stemmen op dat wat komen gaat. Daarom kwam INretail vorig jaar voor het eerst met een overzichtelijke Trendwaaier. Hierin zijn de belangrijkste woontrends opgenomen voor 2020. Op basis van onder andere deze Trendwaaier hebben verschillende leden hun inkoop gerichter kunnen uitvoeren, hun winkels aantrekkelijker kunnen inrichten en zo de consument beter kunnen bedienen.

Lancering Trendwaaier 2021: maandag 20 april 2020

Ook dit jaar is er in samenwerking met trendwatcher Aafje Nijman weer een Trendwaaier voor 2021 ontwikkeld. Deze waaier wordt op 20 april aanstaande gelanceerd. Wil jij bij deze lancering aanwezig zijn? Dat kan! Het belooft een inspirerende middag te worden vol tips en handvatten om de trends in jouw zaak te implementeren.

Schrijf je direct in voor de lancering!

Delen