Geen vraag te gek
088 973 06 00

In gesprek met Anna over de woontrends voor 2022

Anna Hutten, brancheadviseur Wonen, houdt zich bij INretail onder andere bezig met de woontrends. Ieder jaar wordt met behulp van Bureau Nijman + van Haaster en Brand Doctors een waaier ontwikkeld met de woontrends voor het komende jaar. De Trendwaaier voor 2022 is inmiddels ontwikkeld, gedrukt en gelanceerd. Tijd dus om samen met Anna dieper in het ontstaan van deze trends te duiken.

Hoe komen de woontrends precies tot stand?

Dat is volgens Anna een lang en intensief proces. Er wordt constant gekeken naar wat er gebeurt in de wereld en welke signalen samengevoegd kunnen worden tot één trend. “Een trendwatcher is continue bezig om alle signalen te verzamelen en analyseren. Een voorbeeld van een belangrijk signaal dat we in 2019 zagen was schaamte; over veel spullen hebben, vlees eten en vliegreizen maken. Ook speelde het thema in opstand komen; mensen over de hele wereld wilden hun eigen keuzes maken. In de tijdsgeest vatten we de geconstateerde signalen samen.

Vanuit de tijdsgeest ga je denken; wat is van waarde voor consumenten? Waar hebben mensen behoefte aan? Als er veel onrust is in de wereld hebben mensen juist behoefte aan veiligheid en geborgenheid. Die consumentenpatronen en behoeftes vormen de waardetrends. Vanuit daar kijken we hoe dat zich vertaalt in de stijl voor de woonbranche op het gebied van materialen, vormgeving en kleurgebruik: de stijltrends.”

Om een concreet voorbeeld te geven, nemen we een stijltrend uit 2021; Balanced biotope. Deze komt voort uit de waardetrend Revise the moral; onze moralen veranderen constant. In die trend zie je heel veel natuurlijke groen- en geeltinten en natuurlijke materialen. Om het plaatje compleet te maken is gekozen voor stoere accentkleuren geïnspireerd op de werkersmentaliteit van dingen zelf willen maken; steenrood en helderblauw. Die kleuren zie je binnen de stijltrend terug in de details van het interieur.

Hoe worden de trends in de praktijk gebruikt?

“De Trendwaaier zorgt ervoor dat woonondernemers en stylisten gerichter kunnen kijken wanneer ze naar beurzen gaan of gaan inkopen. Het is een hulpmiddel om bij de tijd te blijven en de consument te kunnen blijven inspireren. Je hoeft natuurlijk niet alle trends te gebruiken, je kan zelf kiezen wat past bij jouw zaak en jouw klanten. De trends zijn ook een manier om je klant te blijven verrassen en prikkelen en de ondernemer te inspireren. Je kunt kijken naar hoe je onderdelen van trends binnen jouw stijl kunt toepassen. Iets waar je normaal misschien niet aan zou denken. 

Leden van INretail kunnen het beeldmateriaal en de teksten uit de waaiers natuurlijk ook gebruiken om content te maken voor je klanten. Geef ook zelf aan, bijvoorbeeld op je CBW-erkend profiel, voor welke woontrends de klant naar jouw winkel kan komen. Als je stijlkamers of presentaties binnen die trends maakt deel die dan ook met ons!”

Wat is dé reden om de trendwaaier te gebruiken?

“Dat is toch echt de kennis. Weten waar de consument tegenaan loopt en waar hij behoefte aan heeft. Het gaat niet om welke kleur nu hip is, het gaat erom waar die kleur vandaan komt. Bij de ontwikkeling van trends is er altijd sprake van een adoptiecurve, iets wordt eerst door een klein groepje omarmd alvorens het populair wordt onder de meerderheid. Wij proberen echt vooraan die curve te staan, bij de innovators. Zo kun jij ook die innovator, die inspiratie, zijn voor jouw klanten.”

Maar zien dan niet alle winkels er straks hetzelfde uit?

“Nee, gelukkig niet. Je hebt altijd nog met de authenticiteit van de woonondernemer te maken. Iedereen heeft zijn eigen visie en stijl, de trendwaaier geeft je alleen steun in het maken van je keuzes. Er is zoveel diversiteit mogelijk, vooral door het incorporeren van kleine accenten uit stijlen die verder van jou of je klant af staan. Let wel op dat de stijlen enigszins in verband met elkaar staan. Het mengen van tegenpolen zorgt voor stijlruis waardoor klanten geen zicht meer hebben op het totale plaatje en minder snel tot een aankoop overgaan.”

Kun je een sneak peek geven naar de trends voor 2022?

“Een van de nieuwe trends voor 2022 heet Fresh Start en heeft ook een frisse kleurkaart met veel wit. Gekleurde accenten worden in deze trend toegepast op functionele gebruiksvoorwerpen. Dat is echt iets heel anders dan wat we tot nu toe gezien hebben. Dat komt voort uit onze herleefde belangstelling voor hygiëne, gemak en overzicht; onze behoefte aan een nieuwe start.”

De trendwaaier voor 2022 is vanaf nu te bestellen in onze ledenwinkel, zowel voor leden als niet-leden.

BESTEL DE TRENDWAAIER 2022

Delen