Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Jouw winkel bezit een goudmijn

Als winkel het verschil blijven maken is vandaag de dag misschien wel moeilijker dan ooit. Om beter en sneller in te spelen op de wensen van consumenten zijn klantdata inmiddels van cruciaal belang. Het verzamelen van die data en hier lering uit trekken wordt steeds belangrijker richting de toekomst, dit constateerden we ook al in het rapport Retail richting 2030.

Waarom data inzetten

Onlangs was ik bij Shopping Today, een kennisevent van de e-commercebranche. Een van de sprekers was de Nederlander Pouya Boland, medeoprichter van het Zweedse online kledingmerk Chiquelle. Zij produceren zelf collecties, sterk gebaseerd op data, algoritmes en artificial intelligence. Het voor een groot deel op data gebaseerde businessmodel van Chiquelle, dat in 2012 werd opgericht, is in staat goed in te spelen op de toekomst. Voor menig retailer vormt Chiquelle een mooie inspiratiebron. Je kunt er elementen uithalen en die vertalen naar jouw situatie. Stap af van je traditionele manier van denken en stap in de nieuwe wereld van data. Dit vraagt enige aanpassing maar uiteindelijk loont het.
Bij Chiquelle is veel geïnvesteerd in het identificeren van de doelgroep op basis van data. Hieruit bleek dat influencers, social media en (later) pop-up stores aansluiten bij deze doelgroep. Dat fysieke aspect werd door een deel van de klanten gewenst en zorgde eveneens voor een toename in de online bestellingen.

Een eerste stap zou het personaliseren van je nieuwsbrieven kunnen zijn. Denk naast een persoonlijke aanhef ook aan een specifiek aanbod op basis van zijn of haar aankoophistorie.

Creëer loyaliteit met data

Meer richting een ideale data-omgeving: accounts voor klanten aanmaken op de website van je winkel en een platform creëren waar je data met je klanten kunt delen en tegelijk je klanten beter leert kennen. Niet alleen grote retailers als H&M en Albert Heijn zijn hier al ver mee, maar ook kleinere spelers in de markt beschikken over een klantvoordeelsysteem. Hun webshops en apps zijn via klantenaccounts gekoppeld aan de kassasystemen van hun fysieke winkels waardoor shoppen of boodschappen doen een bijna naadloze on- en offline ervaring is geworden. Via zo’n webshop of app kan elke klant dan door in te loggen op zijn account zijn of haar aankoophistorie inzien, persoonlijke aanbiedingen of speciale kortingen ontvangen, nieuws over collecties krijgen, aan loyaliteitsprogramma’s meedoen of andere relevante informatie ontvangen of uitwisselen.

Verrijk je klantendata

Op een dergelijk platform met accounts zou je zelfs via augmented reality klanten de mogelijkheid kunnen bieden om digitaal outfits te passen als ze een foto van zichzelf uploaden. Zo creëer je bij Chiquelle een eigen model van jezelf en kun je deze voorzien van al je favoriete outfits. Een online personal shopper service lanceren kan ook. Daarvoor is tegenwoordig de software van Gustein beschikbaar die oorspronkelijk was gecreëerd voor de persoonlijke kledingbox service van House of Einstein.  

Alle hiervoor genoemde voorbeelden geven aan hoe data je businessmodel kan verrijken. Met de offline kennis en knowhow van jouw verkoopteam gecombineerd met de online klantdata, kun je het winkelassortiment optimaliseren en sneller anticiperen op de wensen van klanten.

Klantdata zijn het nieuwe goud voor retailers. Om succesvol in de toekomst, richting 2030, te kunnen ondernemen kun je niet meer zonder on- en offline klantdata. Ook jouw winkel bezit een goudmijn, maar die moet je wel ontginnen. Pak die gouden kans!

Tot binnenkort! Edwin

 

Delen