Geen vraag te gek
088 973 06 00

"Kassabon? Eerst uw e-mailadres graag!"

Steeds vaker horen consumenten de vraag: “Wat is uw e-mailadres? Dan stuur ik de bon per mail.” Een positieve ontwikkeling op verschillende vlakken: minder printen is goed voor het milieu, de klant heeft de bon altijd bij de hand én jij hebt de gegevens van de klant direct in het mailsysteem. Maar wat doe je als de consument zijn of haar gegevens niet wil achterlaten?

Bij het online versturen van een aankoopbewijs, heb je namelijk persoonlijke gegevens nodig van de consument. Dit moet jij vandaag weten zodat je morgen aan de slag kan met deze manier van klantdata verzamelen:

Ben je verplicht om een bon mee te geven?

Als de klant geen e-mailadres wil achterlaten voor een bon, ben je in principe niet verplicht tot het uitprinten en meegeven van een factuur of bon. Maar: je hebt er als ondernemer veel belang bij om het wél te doen. Zeker als het gaat om grote aankopen. Je wilt kunnen aantonen dat er een overeenkomst is gesloten. 

Kan je de consument verplichten een e-mailadres achter te laten? 

Bij online shoppen, is men (vaak) wel verplicht om een e-mailadres achter te laten. In een fysieke winkel niet. Je hebt het mailadres niet direct nodig voor het verkopen van het product. Daarbij kan je het aankoopbewijs ook op een wijze geven die minder inbreuk maakt op de privacy (door te printen). Mocht de klant wél het e-mailadres achterlaten, dan mag je deze gebruiken voor direct marketing. Voorwaarde is wel dat je bij de eerste mailing die je verstuurt (ná het versturen van het aankoopbewijs), duidelijk de mogelijkheid moet geven om af te kunnen melden voor de mailing of nieuwsbrief (we noemen dat ook wel een OPT-OUT). 

Privacy: een hot topic 

Het thema ‘privacy’ speelt vandaag de dag een grote rol in onze maatschappij: het referendum over de ‘sleepwet’, Arjen Lubach roept massaal op om Facebook-accounts op te heffen en diverse hacks bij grote bedrijven brengen de veiligheid van onze gegevens in twijfel. Als we kijken naar de cijfers, dan staat 19% van de consumenten er niet voor open om persoonlijke gegevens achter te laten bij een (online) winkel. Wat ook blijkt, is dat consumenten er wél voor open staan, als ze er voordeel uit halen, zeker de jonge doelgroep. Dit blijkt uit het onderzoek Retail richting 2030

Klantdata helpt bij relevantie

Het is slim om klantdata te verzamelen. Als je relevant wil communiceren, moet je weten wie jouw consument is. Het uitvragen van een e-mailadres bij het verlaten van de winkel is een goed begin. Een aantal tips om de klant gerust te stellen: 

  • Wees open en eerlijk over waar je het e-mailadres voor gebruikt. 
  • Geef aan dat je vanuit duurzaamheidsoogpunt liever niet meer print. Hiermee zeg je niet alleen dat je aan MVO doet, je geeft ook nog eens een concreet voorbeeld! 
  • Zorg dat je de gegevens volgens de nieuwe privacywetgeving (AVG)bewaart en weet vragen van de consument hierover te beantwoorden.  

Wil de consument écht het mailadres niet achterlaten? Print de bon dan uit en zorg ervoor dat hij of zij de winkel verlaat met een prettig gevoel! 

Delen