Geen vraag te gek
088 973 06 00

Laat jouw klanten glanzen

‘’Goeiemiddag, kijkt u even rond of kan ik u misschien helpen?’’ Het is vaak de eerste vraag die aan de klant wordt gesteld. Maar is dit wel de juiste benadering? Nee, en ik leg het je graag uit.

De klant kan deze vraag met ‘’nee’’ beantwoorden, waardoor jij of jouw personeel bijna direct buitenspel staat. Daarom, open deur of niet, geef ik je mee om altijd open vragen te stellen aan de mensen in jouw winkel. Een vraag die begint met de vijf bekende W’s. Voor mij was het een van de eerste lessen toen ik in de winkel kwam werken. ‘’Stel open vragen, neem een open houding aan, maak oogcontact en toon oprechte interesse’’. Wanneer ik bij jullie op bezoek ben, hebben we het regelmatig over hoe je dit dan het beste kan aanpakken.

Makkelijker gezegd, dan gedaan

Die open vragen zorgen ervoor dat jouw consumenten, volgens de theorie van Anton, de directeur van de lagere school De Klimop, kan laten glanzen. Toch is het stellen van open vragen in de praktijk nog lastig, ook voor ons. Een tijd geleden stelde ik de vraag aan leden of zij behoefte hebben aan informatiebijeenkomsten. Het antwoord was volmondig “ja”, maar je voelt het misschien al aankomen. We werden buitenspel gezet, omdat we met deze vraag niet wisten of en wanneer dit dan uitkomt. Achteraf blijkt dat de behoefte er wel is, maar een bijeenkomst in Zeist teveel tijd in beslag neemt.

Wij gaan het ook anders doen

Daar hebben wij van geleerd en daarom stelden wij na het ledenevent in november de vraag aan onze leden: “hoe helpen wij jou in de praktijk om richting de toekomst te denken en te doen?” Jullie antwoord: met regionale bijeenkomsten op een tijdstip waarop ik niet in de winkel sta. Het resultaat: de regiobijeenkomsten zitten bijna vol en het animo is groot. We hebben nog een paar plekken vrij! Heb jij je al aangemeld? Ik ben er in ieder geval bij op 26 maart en 3, 24 en 30 april!

Meld je aan voor een bijeenkomst

Delen