Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt vertelt: Modebranche krijgt klap maar toont ook veerkracht

De turbulente tijden waar we momenteel in leven vertalen zich uiteraard in de omzetontwikkelingen voor de moderetail. Veel ondernemers maken een loodzware tijd door. We kunnen de gevolgen van de verspreiding van de corona-epidemie inmiddels dan ook duidelijk terugzien in de cijfers van het eerste kwartaal van 2020.  Als antwoord hierop ontving de staatssecretaris van Economische Zaken een brief van onder meer INretail voor een overbruggingskrediet van 1 miljard.

Was in januari het COVID-19 virus nog vooral een Aziatische aangelegenheid, met het signaleren van de eerste besmettingen in Europa dook het eind februari ook bij ons op. En dat had al snel invloed op de omzetontwikkeling in de modebranche. Was de groei in de eerste twee maanden nog ruim 2 procent, in maart nam die een duikvlucht naar gemiddeld -39,7%!

Vanaf week 10 noteerden we desastreuze cijfers oplopend tot wel -66,1% in week 12. In andere marktpeilingen gaven ondernemers zelfs aan in de laatste periode omzetdalingen van 70-100% te ervaren. Het snel toenemende aantal besmettingen en de noodmaatregelen (“Blijf thuis!”) die de regering daarop instelde, legden het openbare leven vrijwel lam. Scholen en horeca moesten dicht, veel winkeliers sloten op eigen initiatief de deuren en werknemers van bedrijven gingen massaal thuiswerken tussen hun thuisstuderende kinderen.

Door deze intelligente lockdown vielen complete retailsectoren stil en zagen veel ondernemers de financiële problemen op zich afkomen. Ze verkeerden van de ene op de andere dag in een state of shock. De schade is voor de meeste ondernemers aanzienlijk, variërend van tienduizenden euro’s tot meer dan een miljoen. Een groot deel (35,2%) van de moderetailers verwacht dat hun netto financiële schade tot 1 september dit jaar zal zijn opgelopen tot bedragen tussen 100.000 en 500.000 euro.

Grafieken 1: Omzetontwikkelingen weken 9 t/m 15 in groei % (ten opzichte van dezelfde periode 2019)

Bron: Gfk Fashion&Shoescan. Op de weekcijfers is geen extrapolatie toegepast.

De regering reageerde al snel met een noodpakket aan maatregelen om ondernemers te steunen.  Een groot aantal moderetailers heeft hier inmiddels een aanvraag voor gedaan. Dit is terug te zien in de grafiek. Maar dit noodpakket is bij lange na niet voldoende voor de nijpende situatie waarin veel retailers verkeren. Daarom is INretail samen met retail service organisaties en brancheorganisaties aan leverancierszijde, een lobby gestart. Deze lobby richt zich op een overbruggingskrediet van 1 miljard euro om de lopende collecties te kunnen financieren en de inkoop te kunnen bekostigen voor het komende seizoen. In een brief aan staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken is dit plan uiteengezet. Daarnaast bevat deze brief nog enkele andere voorstellen, zoals een verlaging van de BTW-afdracht vanaf 1 juli. Hiermee wordt massale uitverkoop tegen hoge kortingen te voorkomen en  worden ondernemers in staat gesteld meer liquiditeit te verschaffen. 

Inmiddels heeft de anderhalve meter economie zijn intrede gedaan en worden we voorlopig geacht overal afstand te houden. Dat dit het businessmodel van de fysieke retail ondermijnt is duidelijk. Het zal de groei van nieuwe online en omnichannel businessmodellen versnellen. Een indicatie daarvan kregen we al door de positieve omzetontwikkeling van de online verkoopkanalen die in week 13, na de intrede van de noodmaatregelen, inzette. Daarnaast pakken veel moderetailers in de anderhalve meter economie al voorzichtig de draad weer op na de grote schokgolf in maart, merkten we tijdens een peiling bij een deel van onze leden. Met inventieve serviceoplossingen tonen ondernemers hun veerkracht. Zoals via social media checkouts door kleding via zelf gestylede sets op Instagram Stories te verkopen. Ook worden klanten online getriggerd met virtuele modeshows en blogs. Of ondernemers openen hun zaak op afspraak of bezorgen kleding in pakketten die zijn afgestemd op de maten en smaak van de klant zodat die thuis kan passen, kiezen en eventueel kopen. Voor een aantal zelfstandige retailers is dit een opvallend succesvolle optie gebleken. Maar nog vaker geldt dat het de gemiste winkelomzet bij lange na niet compenseert.

Retailers hebben om aan de veiligheidsvoorschriften te voldoen waar mogelijk de looproutes in hun winkel aangepast en bij kassa’s doorzichtige schermen geplaatst en de vloer gemarkeerd om afstand te houden. Gepaste kleding wordt daarna met stoom gereinigd of voor de rest van die dag uit de winkel gehaald.

De nieuwe norm is een anderhalve meter economie waarmee het huidige groei model, het “volume efficiency model” uit de mode is geraakt.

We kunnen dus niet meer groeien per m2, het schaalvoordeel staat op de helling en alleen maar mensen trekken met prijsvoordeel werkt dan ook niet meer. De anderhalve meter economie doet het tegenovergestelde en daarop moeten we anticiperen. Niet alleen medisch gezien maar ook gevoed door de nieuwe veiligheidseisen hebben we hiermee te maken. Dit heeft gevolgen voor jouw medewerkers, jouw klanten en jouw omzet. Het aanpassen gaat verder dan de winkel inrichten op deze anderhalve meter economie. Het heeft een impact op jouw gehele organisatie. Maar de kans om weer te kunnen ondernemen en het genot van sociaal contact dat deze aangepaste vorm van winkelen toch ook weer enigszins terugbrengt, vergoedt wel iets.  En smaakt naar meer. Al zal het anders gaan proeven voor velen.

Succes en blijf gezond! Samen staan we sterk!

Delen