Geen vraag te gek
088 973 06 00

Mondkapjes in winkels en winkelstraten

Nu het weer drukker op straat wordt en ook het aantal corona-besmettingen toeneemt, laait de discussie weer op: moeten we mondkapjes dragen of niet? De overheid stelt het dragen van een mondkapje verplicht in het openbaar vervoer en in het vliegtuig. Op straat en in winkels is een mondkapje niet verplicht. INretail volgt de ontwikkelingen rondom de mondkapjes(plicht) en houdt jou op de hoogte.

Tot op heden is het dragen van een mondkapje niet verplicht voor consumenten in winkelstraten en in winkels. Met uitzondering van een aantal steden zoals Amsterdam en Rotterdam, waar momenteel een pilot draait om mondkapjes wel verplicht te stellen.
INretail is geen voorstander van een algemene plicht tot dragen van mondkapjes in winkels en winkelstraten. In plaats daarvan geven we de voorkeur aan slimme tips hoe om te gaan met drukte in winkelgebieden zoals de winkelstraten en -boulevards. Wel is het belangrijk dat iedereen zich aan de basisregels houdt zoals 1,5 meter afstand tot elkaar bewaren, goed en vaak de handen wassen, niezen/hoesten in je ellenboog en thuisblijven bij klachten.

Toch merken ondernemers in (drukke) winkelstraten dat de basisregel van 1,5 meter afstand lastig te waarborgen is en dat in extreme gevallen winkelstraten zelfs worden afgesloten. We zijn blij dat meer consumenten de (fysieke) winkel weer weten te vinden, maar het blijft van groot belang dat we met zijn allen verantwoordelijk omgaan met de coronasituatie. Wat kan jij doen als ondernemer om te voorkomen dat er ingrijpende maatregelen worden genomen voor jouw winkelstraat?

  • Verruiming openingstijden

Om meer spreiding in je traffic te realiseren, kan je ervoor kiezen om op andere of ruimere tijden open te zijn. Het is daarbij belangrijk dat je dit duidelijk communiceert naar jouw consument. Uit recent onderzoek over de impact van corona op de retail blijkt dat consumenten grote interesse hebben in een verruiming van openingstijden van 18.00 naar 19.00 uur.

  • Personal shopping

Naast verruiming van de openingstijden kan je er ook voor kiezen om ‘personal shopping’ aan te bieden. De beelden van drukke winkelstraten kunnen consumenten ontmoedigen om naar het winkelgebied te komen. Bied juist die consument de mogelijkheid aan om alleen te komen shoppen. Bijvoorbeeld voor of na je openingstijden.

  • Gebruik data over het winkelgebied

Zeker grote winkelgebieden hebben vaak actuele data beschikbaar over traffic in de winkelstraten. Denk aan data van parkeergarages en klantentellers. Op basis van deze data kan je samen met jouw centrummanager en collega-ondernemers de promotie om het winkelgebied te bezoeken optimaal inrichten. Zo kan je kijken of je klanten kunt verleiden op rustige momenten de winkelstraat te bezoeken. Zo spreid je de bezoekers en wordt het makkelijker de 1,5 meter in acht te houden.

  • Basisregels

Tot slot is het altijd belangrijk om je aan de basisregels te houden. Houdt altijd de anderhalve meter afstand tot jouw klanten en je personeel en zorg voor goede hygiëne- en voorzorgsmaatregelen.

Bekijk de FAQ’s over het coronavirus

Delen