Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Multibrandwinkels hebben de toekomst

Het fenomeen direct-to-consumer rukt op, maar dat hoeft niet per se bedreigend te zijn voor multibrandwinkels. Als retailer heb je de oplossing vaak in eigen hand.

Eerder deze maand verscheen het ABN-AMRO rapport Direct-to-consumer:  partner of duivel voor de retail?. Uit dit rapport, waaraan ook INretail meewerkte, bleek onder andere dat bijna 6 op de 10 eigenaren van multibrandwinkels de rechtstreekse verkoop van merken aan consumenten als een bedreiging ervaren. Maar laat in tegenstelling ook zien dat ruim de helft van de consumenten merkproducten fysiek én online nog steeds het liefst bij een multibrandwinkel kopen.

Partner of duivel?

Enkele jaren geleden schreef ik al dat het fenomeen direct-to-consumer sterker werd en dat dit de samenwerking tussen merk en retail op de tocht zet, later nogmaals middels een blog: Motie van wantrouwen genoemd. Daarin kaartte ik onder meer aan dat het voor consumenten onbegrijpelijk is dat een retailer een bepaald artikel niet meer bij het merk kan bestellen en een consument dit zelf wel kan. Van veel retailers kreeg ik dan vrijwel direct als reactie: 'En wij hebben het merk nog wel groot gemaakt in Nederland...' Daar valt meestal geen speld tussen te krijgen. Maar hoe zeer dit ook klopt, wat betekenen dit soort ontwikkelingen voor samenwerkingen en businessmodellen in de toekomst?

Zet in op duurzame businessmodellen

Een feit is dat het traditionele en nog steeds meest gebruikte businessmodel van 'inkopen, factuur betalen en verkopen' al aardig op weg is richting zijn pensioen. Een nieuwe generatie businessmodellen is al een tijdje bezig met een stevige opmars, maar nog steeds zetten veel retailers en merken deze niet in. Het is nieuw en vergt investeringen, terwijl het huidige model nog steeds geld oplevert. Nou ja, inmiddels al wel een stuk minder dan voorheen... Uiteindelijk ontkom je er niet aan om ook een van die nieuwe businessmodellen te omarmen. Ze zijn vaak duurzamer, in relatie en in verkwisting, en leveren ook nog meer op. Denk aan een businessmodel gebaseerd op data.

Wees creatief en zelfbewust

Maar enkel een actueel businessmodel is niet onderscheidend genoeg. Je identiteit moet hierin uitblinken. Hiervoor mag je de creativiteit weer laten borrelen. Ga op zoek naar jonge of kleine merken die goed passen binnen jouw winkelconcept. Merken die niet bij een collega om de hoek verkrijgbaar zijn of breed bij allerlei webshops worden aangeboden. Merken die graag hun collecties via jouw winkel willen verkopen en je ook nog een bepaalde mate van exclusiviteit bieden.

Of onderzoek of het mogelijk is zelf een collectie uit te brengen, onder je eigen label of samen met een merk of ontwerper. Vele retailers gingen jou al voor. Niet alleen door volume en/of marge gedreven, maar ook om onderscheidend te zijn. En je bepaalt zelf wanneer iets in de winkel hangt en tegen welke prijs. Dus geen concurrentie en geen afprijzingen die jou niet uitkomen. Neem bijvoorbeeld Joline Jolink in Rotterdam die alleen haar eigen merk voert. Maar ook winkels als Best of Brands in Hoogland, Dedicated in Nijmegen, Arborator in Maastricht en Dragster Jeans in Eindhoven kozen elk op hun manier voor een concept waar de eigenaren duidelijk en onderscheidend gezicht mee tonen. Zij profileren zich zelfbewust als merk en door slim en creatief te ondernemen maken zij gebruik van hun unieke positie op de locatie waar ze zich bevinden.

Blijf relevant voor je klant en merk

Voor de consument is het duidelijk: multibrandwinkels zijn en blijven favoriet. Jij zit achter de knoppen en bepaalt welke merken passen bij jouw winkelconcept. Zorg voor uniciteit, kies voor een duurzaam businessmodel en blijf hiermee relevant. Er zijn vele manieren om te reageren op de groei van het fenomeen direct-to-consumer. In het rapport Retail richting 2030 vind je meer voorbeelden, maar ook tijdens de workshops over dit thema praten we je graag verder bij.

Hieronder vind je alle informatie over deze workshops. Ben je geïnteresseerd? Kom eens langs.

Retail richting 2030

Tot binnenkort! Edwin

Delen