Geen vraag te gek
088 973 06 00

Ondernemersproof

Hoe kunnen we speciale actiemomenten als Single’s Day, Black Friday, Sinterklaas en Kerst toch goed benutten, zonder de veiligheid in het geding te brengen?

Bittere pil

Oproepen vanuit verschillende hoeken om actiemomenten als Black Friday dit jaar te schrappen zijn voor veel schoenretailers een bittere pil. Zeker nu het aantal nieuwe coronabesmettingen dagelijks daalt en we samen enorm hard werken om veiligheid te waarborgen. De schoenenretail heeft iedere euro omzet in deze lastige periode simpelweg hard nodig. Daarom moeten we kijken hoe we speciale actiemomenten als Single’s Day, Black Friday, Sinterklaas en Kerst toch goed kunnen benutten, zonder de veiligheid in het geding te brengen.

Spreiding

In voorgaande jaren is het op Black Friday, dat dit jaar valt op vrijdag op 27 november, in de winkels aanmerkelijk drukker dan normaal. Dat zou de veiligheid van het winkelpersoneel in gevaar kunnen brengen. We zien dat veel ondernemers echter kijken naar de mogelijkheden, in plaats van de beperkingen. De meeste ondernemers kiezen er bijvoorbeeld voor eventuele Black Friday acties een week eerder te beginnen en een week na 27 november te eindigen, zo blijkt uit onderzoek van INretail. Door een speciaal koopmoment te spreiden over een langere periode, zorg je automatisch voor spreiding van de bezoekers. Dat is essentieel voor het navolgen van de veiligheidsrichtlijnen, voor het waarborgen van de veiligheid van de consument en de mensen op de vloer.

Vrijheid om te kiezen

Consumenten hebben altijd zelf de keuze om wel of niet naar de winkel te gaan. Als je het niet aandurft om naar de winkel te gaan tijdens Black Friday, kun je voor mooie acties tegenwoordig immers ook goed terecht op internet. Volledig afschaffen van dit soort - voor de retail juist nu zo belangrijke - koopmomenten is dus niet noodzakelijk. Als ondernemer heb je diezelfde keuzevrijheid. Je hoeft geen Black Friday acties te organiseren, maar het mag wel. Het kan in een korte periode de omzet een boost geven. Houd hierin wel altijd rekening dat dit waarschijnlijk (iets) minder is voor je marge en dus verdienmodel.

Overleven en kansen blijven zien

Ondernemen is op dit moment voor veel schoenretailers vooral alles op alles zetten en overleven. Ik heb het al vaker gezegd: wees creatief en zoek de mogelijkheden, want die zijn er altijd. Juist in deze moeilijke tijd is het zaak ondernemersproof te zijn.

Delen