Geen vraag te gek
088 973 06 00

Online ideeën voor de feestelijke online opening van je webshop, website, Insta of Facebook-kanaal

Om een vergelijking te maken met het fysieke leven: toen jij je winkel opende, organiseerde je waarschijnlijk ook een feestelijke opening of receptie voor familie en vrienden. Wat zijn nou die ‘recepties’ die je online kunt organiseren om toch mensen naar je online winkel te trekken.

We hebben 10 ideeën voor je op een rij gezet:

Nodig je vrienden, familie en bestaande klanten uit om een kijkje te nemen

De belangrijkste tip: zet je bestaande netwerk in. Nodig je vrienden en familie uit via WhatsApp. Maar vergeet je bestaande klanten niet. Jouw klanten kennen jou en gunnen je omzet. Ze leven met je mee in deze lastige corona tijd. Zet je netwerk dus actief in.

Stuur een nieuwsbrief aan al jouw klanten

Je denkt misschien, als ik een post plaats op Facebook en Instagram, dan is dat voldoende. Nee! Slechts 10% van jouw volgers zien de berichten die je plaatst. Facebook en Instagram filteren wie jouw berichten te zien krijgen. Je wilt op dit moment AL je klanten inzetten en over jouw click & collect vertellen. Stuur jouw klanten daarom een nieuwsbrief

Vertel iedere dag over jouw winkel

Je bent misschien gewend aan fun-shoppers. Mensen die door jouw winkelstraat lopen en - door het zien van jouw winkel - naar binnen stappen. Dat winkelend publiek heb je nu niet. Je zult dus continu jouw producten voor het voetlicht moeten brengen van jouw netwerk. Plaats dus ELKE DAG een bericht op social media. En stuur eventueel 1x per 2 weken een nieuwsbrief. Je zult zien, zodra je iets plaatst komen er een aantal bestellingen binnen. Wacht niet af, zorg zelf actief dat je mensen bereikt.

Maak van het uitpakmoment een cadeautje

Normaal gesproken voeg je - door een goed gesprek of goed advies - waarde toe aan de shopervaring van jouw klanten. Met Click & Collect is dat lastiger. Voeg dus waarde toe aan het uitpakmoment. Geef een kleine sample mee van iets (vergeet-mij-niet-zaadjes). Schrijf een leuk kaartje (handgeschreven werkt echt). Voeg letterlijk confetti toe om jouw collect-pakketje als een cadeautje te laten voelen. Wees die kleurrijke onvergetelijke onderbreking in de grijze-corona-sleur waar iedereen zich nu in bevindt.

Vraag mensen om 2 andere mensen over jouw winkel te vertellen

Vraag je klanten, bij het ophalen van de producten of in een kaartje in de tas/doos om 2 anderen te vertellen over jouw click & collect optie. Zorg voor jouw eigen viraliteit (niet van corona, maar van de shop natuurlijk). Hoe hoog kun jij jouw eigen R-getal krijgen. ;)

Beloon ambassadeurs

Vraag klanten die iets bij je ophalen hoe ze van jou hebben gehoord. Zijn ze bij jou terecht gekomen via een ambassadeur (zie puntje 5), beloon die ambassadeur dan. Stuur ze een e-mailtje om ze te bedanken. Laat blijken dat je hebt gezien dat zij jou hebben geholpen.

Maak je advies onmisbaar

Het nadeel van een volbloed-webshop: het gebrek aan advies. Zorg ervoor dat je bereikbaar bent voor advies. Zet je telefoonnummer en/of e-mailadres overal op de website. Hou je berichten op social media goed in de gaten. En het belangrijkste hierbij: REAGEER HEEL SNEL!

Schrijf eigen productteksten

Deze tip levert je op de korte termijn helemaal niets op. Maar op de lange termijn wel. Je ontvangt misschien van je leveranciers product-foto’s en product-omschrijvingen. Plaats die, als je start, op je website. Maar pas, zodra je tijd hebt, die standaardteksten aan. Je geeft daarmee de shopper een persoonlijke ervaring, je kunt jouw advies erin verwerken. EN … Google beloont unieke teksten en straft gekopieerde teksten af. Wil je dus werken aan een hogere deskundigheid, zorg dan voor je eigen teksten en product omschrijvingen op je website.

Focus je op niche-omschrijvingen

Wederom; deze tip levert je geen korte termijn winst op, maar wel op de lange termijn. Er zijn honderden (web)shops die ‘Via Vai Sneakers’ verkopen. Het is lastig om daarbij de hoogste deskundigheid te scoren in Google. Maar ‘Blauwe Via Vai Sneaker met dikke witte zool’, die tekst zullen al minder (web)shops exact zo gebruiken. Als jij veelgebruikte unieke exacte teksten gebruikt, zal jouw deskundigheid op zo’n unieke exacte tekst wel eens de hoogste kunnen zijn. Het aantal mensen dat Googlet op zo’n exacte tekst is minder, maar jij kunt daardoor wel bovenaan in Google verschijnen. Ken je de uitspraak “the riches are in the niches” … precies dat is wat we bedoelen!

Geef persoonlijke aandacht bij het ophalen en verbind!

Maak met iedere klant die iets bij je op kunt halen een praatje en zorg voor menselijk contact. De wereld van jouw klanten is saai, chaotisch (werk & prive lopen door elkaar heen, kinderen ‘zeuren’ aan het hoofd van jouw klanten). Jouw klanten hebben behoefte aan fijn, kleur, afwisseling, verrassing, anders. Wees het lichtpuntje in hun dag. Het zal misschien heel moeilijk zijn. Zeker als je je bankrekening ziet slinken en jij zelf meer zorgen hebt dan jouw klanten. Maar met persoonlijke aandacht kun jij ervoor dat mensen het liefst bij jou kopen. Niet alleen omdat jij de producten hebt (die bol.com of andere deskundige webshops ook hebben), niet alleen omdat ze jou zielig vinden (omdat ze weten dat je het zwaar hebt), maar omdat jij hun meer geeft dan alleen een product. Je laat ze weer een beetje leven. Als je dat kunt bereiken met click & collect. Dan ben je, ook als je pas net je producten online hebt gezet, spekkoper.

Deze blog is geschreven door Embrosa. Embrosa helpt lokale ondernemers met hun marketing. Dit doen zij onder andere door het geven van online trainingen en de Embrosa social media marketing app (binnenkort beschikbaar voor INretail-leden) waarin ondernemers inspiratie voor social media berichten vinden.

Delen