Geen vraag te gek

PERSBERICHT: Consument wil levendige winkelstraat

Twee op drie Nederlanders vinden een levendige winkelstraat in hun woonplaats essentieel, blijkt uit representatief onderzoek van I&O Research in samenwerking met INretail. Bijna even veel consumenten (64%) maken zich zorgen om het voorbestaan van winkels in zijn of haar woonplaats.

INretail start vandaag de consumentenactie #samenstaanwesterk om ieders vertrouwde en favoriete winkel in de spotlights te zetten. Koop lokaal adviseert INretail. Het mag, het kan en het houdt winkelstraten levendig.

Het beleid van ‘afstand houden’ doet ons meer dan ooit beseffen wat het echte belang is van ontmoetingsplekken in de stad en winkelgebieden. De mix van winkels, horeca en cultuur is nodig om winkelgebieden levendig en aantrekkelijk te houden. De protocollen in de winkels worden goed nageleefd en richtlijnen voor winkelgebieden worden geïmplementeerd.

INretail is tevreden met de steun van de overheid en verwacht massale aanmeldingen voor noodpakket II. Halverwege mei meldde 61% van de consumenten minder naar winkels te gaan dan voor corona. De situatie verbetert gelukkig, maar is nog niet normaal.

Ruim de helft (53%) van de consumenten vindt dat de detailhandel meer overheidssteun verdientINretail pleit voor sectorspecifieke overheidssteun, want dat helpt retailers door de crisis en houdt ook aantrekkelijke stadcentra en dorpskernen mogelijk.

Retailers krijgen in de consumentencampagne ook de mogelijkheid om zelf aan hun klanten te laten zien dat ze er ook juist nu voor hen zijn. Met een gepersonaliseerde commercial kunnen retailers vanaf deze week ook onder eigen naam onderstrepen dat winkelen mag en veilig is. Daarnaast ontwikkelde INretail een online marketingpakket voor retailers, om ook die verkoopkanalen optimaal inzetten.

Met de campagne #samenstaanwesterk roept INretail consumenten die waarde hechten aan de winkelstraat op om hun lokale winkel te steunen.

Lees hier het volledige rapport van I&O Research