Geen vraag te gek
088 973 06 00

Piekeren

Piekeren kan hardnekkig zijn. Chronisch piekeren kan leiden tot angst- of depressieve klachten. Soms piekeren mensen over het verleden en herkauwen hun gedachten. Anderen piekeren over wat er zou kunnen gebeuren. Maar repeterende gedachten helpen vaak niet om constructief na te denken en leiden eerder tot passiviteit.

Tips:

1. Geef jezelf een half uur piekertijd per dag

Tegen jezelf zeggen dat je moet stoppen met piekeren werkt vaak averechts. Spreek met jezelf af dat je alleen op een vast tijdstip piekert. Ga niet dag en nacht ongestructureerd tobben maar baken het af. Plan het in en pieker er dan flink op los. Hiermee kanaliseer je de stroom van gedachten. Probeer in dat half uur op zoek te gaan naar oplossingen.

2. Schrijf je gepieker op

Gebruik een notitieboekje en schrijf overdag en ’s nachts je gepeins letterlijk op. Tijdens het half uur piekertijd ga je hier verder mee aan de slag. Probeer zo concreet mogelijk te blijven en schrijf mogelijke oplossingen erbij. Wat kun je niet veranderen en wat is oplosbaar? Zo verzand je niet in irrationele gedachten. Leer te aanvaarden dat je op sommige dingen gewoon geen invloed hebt.

3. Zoek afleiding

Sta jezelf toe om het denken aan de zorgen die je hebt te vermijden. Doe iets wat je leuk vindt en waar je al je aandacht voor nodig hebt. Voor iedereen zal dat verschillend zijn. Ontspanningsoefeningen of de natuur in voor een wandeling kan afleiding geven. Anderen spelen liever een spelletje of luisteren naar een boek. Doe iets wat bij jou past.

4. Ga sporten of bewegen

Door te sporten word je mentaal flexibeler en kun je problemen beter aan. Daarnaast werkt sporten stressverlagend. Je hart wordt stevig aan het werk gezet. Na het sporten voel je je minder negatief en kun je de spiraal van piekeren doorbreken. Hou je niet van sporten? Ga dan gewoon bewegen, zoals fietsen of wandelen.

5. Praat met mensen die je vertrouwt

Lucht je hart en deel je zorgen met mensen die je helpen je gedachten te ordenen. Richt je aandacht en energie bewust op zorgen voor elkaar. Hiermee vergroot je het gevoel van veiligheid binnen je eigen sociale omgeving wat leidt tot meer positievere gedachten en gevoelens.

Delen