Geen vraag te gek
088 973 06 00

Q3 2019: Modebranche stelt teleur

Moderetailers hebben het derde kwartaal afgesloten met een negatieve omzetontwikkeling. De omzet daalde met 4,1% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De offline omzet daalde met 8,5% terwijl de online omzet steeg met 6,6%. Waar aan het einde van het tweede kwartaal de cumulatieve stand nog 0% was, is de cumulatieve stand na 9 maanden gedaald naar -1,5%.

De meest opvallende resultaten dit 3e kwartaal (ten opzichte van dezelfde periode in 2018):

  • Totaal mode heeft 4,1% minder omgezet (offline en online);
  • Online kanaal plust met 6,6%;
  • Offline kanaal toont een omzetdaling van 8,5%. 

Als we kijken naar de omzetontwikkelingen in het derde kwartaal van 2019, is te zien dat week 31 de beste week was qua omzet. De omzet steeg in deze laatste week van juli/eerste week van augustus met 14% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Met name op het gebied van legwear was een enorme stijging te zien (+53%). Week 35, de laatste week van augustus, liet de meest negatieve omzetontwikkeling zien. De omzet nam af met 18% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Het segment bovenkleding stelde het meest teleur in deze week (-21,1%). Beide weken vielen in de perioden van extreem warm aan het eind van de maanden juli en augustus. 

Omzetcijfers per maand

 


Branchespecialist Edwin Belt over het derde kwartaal van 2019:

'Sloten we het eerste half jaar van 2019 nog neutraal af ten opzichte van vorig jaar, moeten we nu concluderen dat Q3 het niet heeft kunnen winnen ten opzichte van 2018. Opvallend hierin was de beperkte groei binnen online.

Crosschanel retailers die ik de afgelopen periode heb gesproken gaven dit eveneens aan. Normaal wordt op online twee cijfers voor de komma geplust, nu beperkt zich dit slechts tot een. Het is de vraag of bezoekers in zijn geheel wegblijven van jouw webshop of dat enkel de transactie niet wordt afgerond. Het is de moeite waard om dit te analyseren en hier oorzaken voor te vinden. Denk bijvoorbeeld aan wijzigingen in retour- en verzendkosten beleid. 

Vind je het fijn om samen naar je analyses te kijken bel of mail me dan.'


Online vs. Offline 

Als we het type verkoopkanaal onder de loep nemen, dan is ook daar een verschil in omzetprestatie te zien. In grafiek 1 is te zien dat het online kanaal in het derde kwartaal een omzetplus van 6,6% laat zien, terwijl de omzet van het offline kanaal verder daalde (-8,5%).


Grafiek 1. Omzet online en offline t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK FashionScan.

Beenmode stijgt, dames bovenmode daalt

Beenmode liet met +4,0% de hoogste omzetplus zien in het derde kwartaal. Dames bovenmode daalde het meest ten opzichte van het derde kwartaal in 2018 (-11,5%). Vorig kwartaal was beenmode ook al het segment met de hoogste stijging en dames bovenmode het segment met de grootste omzetdaling. Ondermode deed het goed met een omzetgroei van +3,1%. De overige segmenten eindigden in de min. Baby- en kindermode en herenmode daalden respectievelijk met -6% en -4,7%.

Als we kijken naar de verschillende artikelgroepen waren de grootste stijgers nachtkleding (+14,3%), blazers (+10,3%) en ondergoed (+5,6%). De artikelgroepen zwemkleding (-17,8%), jurken/rokken (-16,7%) en jassen/jackets (-14,9%) daalden het meest.


Grafiek 2. Omzet totaal mode en per artikelgroep t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK FashionScan.


Elke week cijfers ontvangen? 

Doe dan mee met de INretail/Gfk FashionScan. Deelnemers ontvangen wekelijks rapportages waardoor het beter mogelijk is om tijdens het verkoopseizoen op basis van de actuele verkoopontwikkeling bij te sturen.

Voor vragen kun je contact opnemen met de afdeling marktonderzoek van INretail: marktonderzoek@inretail.nl / tel. (088) 973 06 00.

Noot 1: Het totale modesegment omvat de omzet in bovenmode, ondermode en beenmode en is exclusief persoonlijke accessoires en schoenen. Ondermode omvat nachtkleding, ondermode en badmode.
Noot 2: De percentages in de grafieken geven de gemiddelde omzetontwikkeling weer ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder van moderetailers die zijn aangesloten bij de INretail / GfK FashionScan.
Noot 3: Voor het gemak is een kalendermaand genoemd, maar de meting vindt plaats in periodes.
Noot 4: Cijfers kunnen afwijken van eerder gepubliceerde cijfers i.v.m. panelwisselingen. 
Noot 5: Cijfers die vanuit CBS worden gepubliceerd wijken af van bovenstaande. De reden hiervoor is verschil in de meetmethode en definitie. Voor meer toelichting klik hier. Voorbeeld: Cijfers vanuit de INretail/GfK Fashionscan bevatten zowel offline als online omzetresultaten. Bij de CBS cijfers worden puur onlinespelers niet meegenomen in branchecijfers. CBS publiceert apart over de omzetontwikkeling in internetverkopen, alleen voor detailhandel totaal niet per branche. In het INretail/ GfK Fashionscan cijfer gaat het om offline + online omzet van puur online spelers + bricks& clicks/multi-channel spelers.Deelnemers aan de INretail/GfK Fashionscan kunnen de ontwikkelingen in online en offline ook separaat volgen (mits geen inzichtelijkheid van individuele spelers in het online kanaal).

Delen