Geen vraag te gek
088 973 06 00

Getting all things done en omgaan met regeldruk

Onze branche-adviseurs hebben de afgelopen tijd meerdere leden gesproken die het gevoel hebben dat ze aan het jongleren en koorddansen zijn. Buiten de zorgen om de winkel, de band met het personeel, omzetten, steunpakketten, de voorraad en de lockdown wordt er gigantisch veel van hen als ondernemer verwacht. Dat vraagt om creativiteit, visie en flexibiliteit. Niet altijd even makkelijk als je ook zorgen hebt.

De tips die ze horen en geven hebben ze voor je opgeschreven. Het kan je helpen je om je dag wat gestructureerder in te richten zodat je productiever kan werken.

  1. Over het algemeen zijn we gewend om lastige zaken uit te stellen, vaak blijft deze taak dan liggen en zal het en zal het de volgende dag echt niet makkelijker worden om de taak op te pakken. Advies is dan ook om de moeilijke taken eerst af te werken zodat je verder kan met jou andere taken en je in het hoofd ook ruimte hebt om door te gaan.
  2. Multitasking, sommige zijn ontzettend trots dat ze kunnen multitasken maar uit onderzoek is gebleken dat je door multitasking 40% minder efficiënt bent, tevens is de kans dat je fouten maakt veel groter. Werk daarom taak per taak af en geef jezelf de ruimte om gestructureerd te werken.
  3. Vaak plan je een hele dag voor een grote taak/uitdaging, maar meestal is na twee uur de concentratie en motivatie volledig weg. Knip deze taak dan ook in stukken op en verdeel subtaken.
  4. Cluster taken en blijf binnen het cluster, denk daarbij aan clusters voor mail beantwoorden, belletjes, personeelszaken etc. Wellicht ook een goed idee mappen in je mail te maken zodat je deze clustertaken gemakkelijk terug kunt vinden.
  5. Begin de dag goed met een dag planning, maak deze steeds een dag van tevoren maar neem hem door voordat je de dag gaat beginnen zodat je volledig gesynchroniseerd bent met je dag. Op deze manier kun je je ook beter concentreren op wat er spontaan voorbijkomt.
  6. De ‘2 minuten regel’, deze komt uit het boek Getting Things Done van David Allen. Pak alle kleine taken die max 2 minuten duren meteen op, deze hoeven niet ingepland te worden in jouw to do list. Dit geeft je meer ruimte en overzicht door de dag heen.

Tips voor handige tools en boeken:

Wil je meer weten over timemanagement of het structureren van jouw agenda? Stuur een mail naar mode@inretail.nl.

PS: In de Update van 8 april schrijven we over de hoge mentale druk bij ondernemers en bieden we je gratis hulp van een ondernemerscoach.

Delen