Geen vraag te gek
088 973 06 00

Seinen op groen

Ik heb het al eerder opgemerkt: de sportretail is minder hard geraakt door de coronacrisis dan andere branches, met name de kleding- en de schoendetailhandel.

Behoorlijk optimistisch

Zonder het omzetverlies in bepaalde artikelsegmenten te bagatelliseren, denk ik dat sportondernemers zich relatief gelukkig mogen prijzen. Nu het najaar- en winterseizoen voor de deur staat, is het de vraag of deze trend doorzet. Ik ben behoorlijk optimistisch.

Gunstige gevolgen

Om toch voldoende lichaamsbeweging en buitenlucht te krijgen toen dat niet meer samen met anderen kon, is de Nederlander veel meer gaan wandelen, hardlopen en fietsen. Ook het feit dat het overgrote deel van onze landgenoten hun zomervakantie dit jaar in eigen land heeft doorgebracht, heeft gunstige gevolgen gehad voor onze branche. Dit alles heeft de sportretail geen windeieren gelegd.

Positief verloop

Wat het aanstaande herfst/winterseizoen ons zal brengen is natuurlijk koffiedik kijken, maar de kans op een positief verloop is wat mij betreft zeker reƫel. Kijkend naar de wintersportgebieden staan de seinen in ieder geval op groen. De skioorden in de Alpen hebben zich maandenlang goed kunnen voorbereiden op de komst van hun wintergasten. En dat hebben ze dan ook gedaan, ook al wordt er rekening mee gehouden dat de toestroom minder massaal zal zijn dan in vorige jaren.

Alert en creatief

Door te benadrukken dat er allerlei maatregelen zijn genomen om wintersporters op een veilige manier te kunnen ontvangen, geven de wintersportgebieden een positief signaal af. Sporten in de buitenlucht is sowieso minder risicovol. En de pistes zijn over het algemeen behoorlijk ruim opgezet. Voor de Nederlandse sportretailer is het zaak om dit signaal goed op te pakken en er zijn voordeel mee te doen. Ook nu geldt: reageer alert en wees creatief. Bijvoorbeeld door de klant erop te wijzen dat een Buff voor je mond en neus heel wat attractiever staat dan een simpel mondkapje.

Delen