Geen vraag te gek
088 973 06 00

Slimmer samenwerken

In tijden waarin de retail het extra zwaar heeft, zoals we nu al bijna driekwart jaar meemaken, zijn ondernemers geneigd om vooral voor hun eigen omzet te vechten.

Vechten

Begrijpelijk, maar het is mijns inziens slimmer om er met elkaar de schouders onder te zetten en zo allemaal te profiteren van de ontstane samenwerking. Een perfect voorbeeld daarvan zag ik recent in Oostenrijk.

Vruchten

Het is geen geheim dat de wintersportbusiness in Oostenrijk al jarenlang functioneert als een goed geoliede machine. Skigebieden, skiliftbedrijven, accommodatieverhuurders en sportretailers werken in hun regio nauw samen en plukken daar met elkaar de vruchten van. Het is mooi om te zien dat het principe van ‘de ene hand wast de andere’ nu ook in het zomerseizoen wordt toegepast. Onder druk van de coronacrisis maken dezelfde partijen er, op basis van de ervaringen tijdens de winter, het beste van.

Dimensie

Zo zetten de partners vol in op de verhuur van fietsen en de verkoop van de benodigdheden die daar bij horen. Ze profiteren zo van de explosieve groei van de populariteit van fietsen in de bergen. Jaarlijks worden er in Oostenrijk nu al een slordige 500.000 fietsen verkocht, waarvan éénderde uit e-bikes bestaat. Door alert in te haken geven de vvv’s, liftstations en sportretailers een extra sportieve dimensie aan de zomervakantie van zowel de binnen- als buitenlandse toeristen.

Profiteren

Door minder nadruk te leggen op concurreren en meer op samenwerken ontstaat in het Alpenland een situatie waarvan alle partners profiteren. Hoe mooi is het als we daarvoor in eigen land ook de handen op elkaar krijgen? We weten al dat – met dank aan de coronacrisis – een ruime meerderheid van de Nederlanders vakantie in eigen land heeft gevierd. Velen zullen de smaak van het verblijf dicht bij huis te pakken hebben gekregen.

Verrast

Als het om sport en bewegen gaat, is de consument in voor nieuwe initiatieven. Zoek daarom als sportretailer de samenwerking met andere partijen op het gebied van toerisme en recreatie in jouw omgeving en onderzoek hoe je met hen kunt samenwerken. In de wetenschap dat de sportende en recreërende consument ontvankelijk is om gestimuleerd en verrast te worden.

Delen