Geen vraag te gek
088 973 06 00

Specialist zoekt specialist

'Ik denk dat de Nederlandse Retail in 2030 niet meer bestaat als wij niet veel sneller dan buitenlandse partijen zowel online als offline de samenwerking opzoeken om het beter te maken voor de consument,' aldus Madeleine Tjon Pian Gi, McKinsey & Company, Inc.

 

We kunnen er vandaag de dag niet meer omheen: samenwerken loont. Groot of klein, iedere retailer kan door samenwerking groeien. De een door lokaal de handen ineen te slaan, de ander door kernkwaliteiten te bundelen en in plaats van elkaar wegconcurreren, elkaar versterken. 

Een voorbeeld is samenwerking op een platform. Heb je een webshop en past deze manier van samenwerken bij jou en jouw doelgroep? Dan kan dit een interessante keuze zijn: profiteren van elkaars kwaliteiten, bijvoorbeeld op het gebied van technologie of infrastructuur. 


Neem GS1 Fashion Base. In een wereld van snel wisselende collecties, omnichannel business en de consument die steeds meer wil weten is het de kunst om hem een stap voor te blijven. Daarvoor is productinformatie nodig van je leveranciers. Data die je zonder tussenkomst van de juiste technologie niet kan verkrijgen.

Of een ander voorbeeld, samenwerking tussen retailers en marktplaatsen. Een lucratieve business als je bedenkt dat meer dan 30% van alle e-commerce aankopen wordt voltooid via zo’n marktplaats. Jij profiteert van de online marktpositie en infrastructuur van deze marktplaats en je samenwerkingspartner breidt op zijn beurt zijn bestaande assortiment uit en versterkt zijn concurrentiepositie. Miinto en bol.com zijn voorbeelden van platforms waarmee je deze samenwerking aan kan gaan.

De een levert het aanbod, de ander zorgt voor de afnemers. Ingewikkelder moeten we het niet maken. Sterker nog, het is nog makkelijker dan dat want je vertrouwde software partners hebben hier alvast voor je op ingespeeld. Zo heeft Lightspeed een samenwerking met Miinto en Vendit met bol.com. Zij zorgen ervoor dat je webshop communiceert met het platform van jouw keuze. Zo staan je producten nog sneller online en wordt de kans op fouten geminimaliseerd.

Kortgezegd, in drie stappen kan jij vandaag je voorsprong nog pakken.

1) uitwisseling van data tussen jou en je leveranciers

2) zoek de samenwerking met de marktplaats van jouw keuze

3) zorg voor een naadloze informatieuitwisseling tussen stap 1 en stap 2

Aan de slag! Of heb je nog vragen? Wij helpen je graag.

Delen