Geen vraag te gek
088 973 06 00

Sportfocus 2019: De customer journey

Oriënteren voordat je koopt. Steeds meer consumenten doen het. Maar hoe ziet die orientatiefase eruit? En daarna? Ook na het doen van een aankoop zijn consumenten online actief informatie aan het delen.

Sportfocus 2019 heeft de klantreis die consumenten afleggen bij het doen van een sportaankoop onderzocht en zo ziet hij eruit: search, shop en share.

Search (oriëntatie)

Uit het onderzoek Sportfocus 2019 blijkt dat bijna de helft van de conusmenten (48%) zich oriënteert voor het doen van een aankoop. In 2016 was dit nog 40%. Vooral mannen en consumenten van 15 tot 44 jaar gaan actief opzoek naar informatie.

De belangrijkste bronnen in de search-fase zijn online winkels en algemene zoekmachines, gevolgd door het bezoeken van een fysieke winkel. Twee derde van het oriëntatiegedrag vindt via online informatiebronnen plaats. Laat dus geen kansen liggen en zorg dat consumenten via jouw online kanalen makkelijk kunnen vinden wat ze willen weten.

Shop (kopen)

In 2016 was voor 65% van de consumenten de fysieke winkel nog het favoriete koopkanaal, in 2019 is dit afgenomen naar 57%. Het online kopen en laten bezorgen van producten verdient juist aan populariteit.

Bij het doen van sportaankopen letten consumenten vooral op de prijs-kwaliteitverhouding en het assortiment. Bij het oriënteren wordt hier ook het meest op gelet. Een laag prijsniveau is het meest relevant voor jongere consumenten en het minst bij de oudere doelgroep. Jongeren hechten daarnaast relatief meer waarde aan het imago en de aantrekkelijkheid van een winkel, terwijl ouderen het personeel in de winkel meer waarderen.


Figuur 1: Onderwerpen die het meest belangrijk worden gevonden bij de keuze van een winkel – Consumentenonderzoek GfK (2019)

Share (delen van informatie)

Informatie delen over producten wordt steeds gebruikelijker. Vooral jongeren hechten steeds meer waarde aan ervaringen en het productgebruik van anderen. Ruim vier op de tien consumenten tussen de 15 en 44 jaar vindt deze informatie belangrijk om te bepalen wat ze kopen. Voorheen ging het hierbij vooral om face-to-face ervaringen, maar nu worden geschreven reviews op websites steeds relevanter.

Ook ervaringen op social media spelen een steeds grotere rol, vooral bij de jongere doelgroep. Meer dan één op de zes consumenten volgt sportwinkels en/of sportmerken op social media. Jongeren doen dit vooral om op de hoogte te blijven van nieuwe collecties, bij de oudere doelgroep gaat het meer om op de hoogte blijven van aanbiedingen.

Lees verder

Als je weet wie jouw consumenten zijn, kan je hen in de klantreis optimaal bedienen. Waar willen ze informatie over en wat verwachten ze van jou als expert? In het Sportfocus 2019 staat precies welke behoeften consumenten hebben en kan je weloverwogen keuzes maken.

Download het rapport           Aan de slag!

Delen