Geen vraag te gek
088 973 06 00

Sportfocus 2019: De sportmarkt groeit

De functionele sportmarkt is tussen 2016 en 2019 elk jaar met 8,2% gegroeid. In drie jaar tijd zijn de totale bestedingen in de sportmarkt dus gegroeid met 27% (!). Dat staat gelijk aan €341 miljoen.

Welke sporten zijn verantwoordelijk voor deze groei? En uit het onderzoek Sportfocus 2019 blijkt dat deze groei weinig terug te zien is bij sportretailers. Wie profiteert er dan wel van deze groeiende sportmarkt?

Populaire sporten

De sport die verantwoordelijk is voor het grootste deel van de omzet is nog steeds fitness (19%). Het aandeel van deze sport stijgt al vanaf 2013, al zwakt deze groei wel iets af. Op de tweede en derde plek staan hardlopen (14%) en de wandelsport (13%). Deze top drie sporten vertegenwoordigen samen bijna de helft (49%) van de totale functionele sportmarkt. De toename van de bestedingen is te danken aan alle onderzochte sporten, behalve aerobics/steps/spinning.

Wintersport in de lift

Wintersport is een sport die qua omzetaandeel al jaren in de lift zit en komt dit jaar uit op een aandeel van 9%. Ook de overige sporten – hier vallen onder andere wielrennen, schaatsen, mountainbiken, klimsport en danssport onder – zijn sinds 2016 gegroeid in het omzetaandeel (19%).


Bron: Sportfocus 2019 – Consumentenonderzoek GfK

Nieuwe spelers snoepen van marktaandeel

De sportmarkt is dus sinds 2016 met ruim een kwart gegroeid en we weten welke sporten hier (in meer of mindere mate) verantwoordelijk voor zijn. Maar wie profiteert er nou van deze positieve cijfers? De groei komt voor een groot deel ten goede aan online kanalen en webshops van ketens en megastores die gespecialiseerd zijn in een bepaalde sport. De consument heeft de afgelopen drie jaar minder vaak een bezoek gebracht aan de lokale zelfstandige winkel, aan fysieke winkels van een keten, aan running specialisten en aan fysieke winkels in het buitenland. Ook zijn er minder sportaankopen gedaan bij branchevreemde winkels zoals een Aldi, Lidl en Action. Mogelijk groeit een speler als Lidl wel online. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat online warenhuizen met o.a. een sportassortiment en online winkels zoals HEMA en H&M wel vaker worden bezocht voor het doen van een sportaankoop.

Lees verder

Als sportretailer is het van belang om altijd alert te blijven en je eigen prestaties te vergelijken met ontwikkelingen in de markt, ook als je positieve cijfers hebt gedraaid. Het Sportfocus 2019 helpt je hierbij en geeft handvatten om keuzes te maken voor de toekomst.

Download het rapport

Delen