Geen vraag te gek
088 973 06 00
Sportfocus 2019: Trends & Ontwikkelingen
Je kan als retailer deze ontwikkelingen niet beinvloeden. Je kan er wel op anticiperen! Hiervoor is het belangrijk om deze veranderingen in kaart te brengen en op basis hiervan te bepalen of het nodig is jouw strategie aan te passen. Wij helpen je daar graag bij.
Trends in de sportretail
De veranderingen in de retail worden gedreven door ontwikkelingen die zichtbaar zijn in het Retail DNA-model. Dit model staat voor Drivers, Needs en Access en de onderlinge wisselwerking tussen deze factoren. Onder invloed van deze drie elementen ontstaan er continu nieuwe trends die de retail richting de toekomst veranderen. Dit zagen we ook al in het onderzoek Retail richting 2030. Hierin werden 12 trends gedefinieerd. Voor Sportfocus 2019 zijn de zes meest dominante trends voor de sportretail gefilterd.
Figuur 1: Retail DNA-model – Retail richting 2030
Van transactie naar attractie
Juist nu online winkelen makkelijker is dan ooit, bezoekt de consument de fysieke winkel liever voor inspiratie, vermaak, contact met anderen, advies en persoonlijke service. Nieuwe winkelconcepten, die variëren van community ruimtes en experience centers tot mengvormen van retail met andere services, zijn het resultaat. Natuurlijk blijven transacties plaatsvinden in de fysieke winkel, maar meer en meer winkels krijgen er nieuwe functies bij.
Van keyboard naar sensory interface
Digitale assistenten, augmented en virtual reality toepassingen, haptische aansturing, maar ook zoekfuncties op basis van beeld en stem worden steeds gebruikelijker. Retailers passen deze nieuwe interface-vormen onder meer toe om de klant op een intuïtieve manier toegang te geven tot content.
Van winkels naar ecosystemen
Ecosystemen zijn overzichtelijke plekken waar je alles kan vinden wat je nodig hebt. Dergelijke platformen brengen vraag en aanbod bij elkaar. Ze verdienen samen met de andere deelnemers aan het netwerkeffect dat ze creëren. Elke nieuwe deelnemer voegt waarde toe aan het netwerk. Ecosystemen verdienen hun geld met data, productaanbod, services en diensten.
Van bezit naar gebruik
Urbanisatie, economische ontwikkelingen en veranderingen in de maatschappij maken de consument flexibeler, makkelijker en bewuster. Bovendien gaat een steeds groter deel van het besteedbaar inkomen naar vaste lasten, waardoor consumenten bepaalde investeringen in bezit niet kunnen doen en alleen willen betalen voor gebruik. Er is een deeleconomie ontstaan waarin consumenten en bedrijven onderling producten uitlenen en verhuren.
Van check-out naar check-in
Waar de klant voorheen vaak pas werd herkend op het moment van betalen, maakt technologie het nu mogelijk om direct waarde toe te voegen zodra de consument de winkel binnenkomt. Check-in door mobiele technologie, digitale traceerbaarheid of gezichtsherkenning zorgt ervoor dat retailers gedurende het hele koopproces de klant gerichter van dienst kunnen zijn.
Van social networks naar commerce
Consumenten beïnvloeden elkaar continu doordat in de huidige gedigitaliseerde samenleving bijna iedereen is aangesloten op een social media platform. Marketingbudgetten verschuiven naar het sociale kanaal waarbij iedere klant als medium kan worden gezien. Van oriëntatie tot aan het doen van aankopen via koopknoppen: via social media kan alles!
Lees verder
Benieuwd naar inspirerende voorbeelden bij de trends en wat deze trends betekenen voor de sportbranche? Download dan het Sportfocus 2019 en ontdek het! Het onderzoek geeft je deze en meer handvatten om keuzen te maken voor de toekomst.

Dave Quadvlieg
Branchespecialist Schoenen en Sport
06 125 071 35