Geen vraag te gek
088 973 06 00

Surprise & Buy

Als ik het met sportondernemers heb over de noodzaak om meerwaarde voor hun winkel te creëren, hoor ik ze heel vaak zeggen dat bijvoorbeeld Try & Buy alleen voor sportmegastores is weggelegd. Daarvoor moet je immers ruimte en faciliteiten hebben, klinkt het excuus.

Toch zal je als sportretailer iets moeten doen om aantrekkelijk en spannend te blijven voor je klanten. Het is een heilloze weg om meer omzet te creëren door simpelweg meer korting te geven.

Creëer honger

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je vandaag de dag geen sportspullen meer verkoopt. Nee, je verkoopt persoonlijke aandacht, events, meet & greets en… bedenk het maar. Er is zoveel meer om de klant te verleiden dan simpelweg korting geven. Behandel je klant als een individu, creëer honger en zet hem op een voetstuk. Breng mensen met dezelfde interesses samen en luister vooral goed naar wat ze te zeggen hebben. Informatie is immers goud waard.

‘Uitverkorenen’

Het beste voorbeeld dat deze benadering werkt, zijn running-speciaalzaken die van hun winkel een ware community hebben gemaakt. Ze organiseren bijvoorbeeld speciale avonden voor goede klanten, die als eersten de nieuwste schoenen van grote merken mogen bekijken en passen. Klanten zijn blij dat zij tot de ‘uitverkorenen’ behoren. Er wordt geen woord gesproken over korting en je voorkomt Black Friday-achtige toestanden.

Kassa-aanslagen

En weet je wat nu zo leuk is? Persoonlijke aandacht kost niets. Geloof me, tijdens de ‘New Releases Night’ die je organiseert loop je echt niet leeg op de smoothie en de gezonde snack die je serveert. Maar hoezeer zo’n initiatief wordt gewaardeerd zie je aan het eind van de avond aan de kassa-aanslagen. ‘Try & Buy’ niet haalbaar voor jouw sportwinkel? Geef je zaak dan een ‘Surprise & Buy’-imago mee!

Delen