Geen vraag te gek
088 973 06 00

Survival of the fittest

Geen branche waar de merkendominatie zo groot en krachtig is als in de sportretail. Voortdurend komen er nieuwe spelers bij die mee-eten van de taart die ‘sport’ heet. En dat terwijl die taart nauwelijks groter wordt.

Sportmerken die zelf gaan ‘winkelen’, kleding- en schoenenzaken, supermarkten, discounters, bouwmarkten… Je kunt het zo gek niet bedenken of steeds meer branchevreemden proberen een deel van de sporttaart te bemachtigen. Het is een ware ‘survival of the fittest’ geworden.

Aanpassingsvermogen

En alsof dat nog niet genoeg is houden nieuwkomers zich niet aan de spelregels. Met de grote merkleveranciers in de voorste gelederen… Dit alles vergt een enorm aanpassingsvermogen van de gevestigde sportdetailhandel, die geconfronteerd wordt met schoksgewijze veranderingen. Hierdoor ontstaan nieuwe structuren, waarop je als sportretailer wel móet anticiperen, wil je een kans maken om te overleven. Kortom: ondernemers in onze branche worden zwaar op de proef gesteld.

‘Fit’ blijven

In vergelijking met andere branches, die meer uitgekristalliseerd zijn en waar de merkendominantie minder groot is, gaat het er in onze sector heftig aan toe. Om dit gevecht het hoofd te kunnen bieden moet jouw winkel continu ‘fit’ blijven. Bedenk dat zelfs grote, sterke en onoverwinnelijk dinosauriërs in de oudheid niet het eeuwige leven bleken te hebben, terwijl veel kleinere dieren kans zagen de eeuwen te trotseren.

Delen