Geen vraag te gek
088 973 06 00

Thuisadvies of webwinkel: wat betekent dit voor jouw rechten?

Nu het rustig is in de winkels en er minder consumenten naar de winkelstraten toegaan merken wij dat veel van onze leden op zoek gaan naar een alternatief voor de verkoop in de fysieke winkel. Uit de peilingen blijkt dat woonondernemers het meest kiezen voor het opzetten van een webwinkel of het geven van thuisadvies. Maar wat betekent dit voor jouw rechten en plichten?

Op deze manieren van verkoop is aparte consumentenwetgeving van toepassing. Met een bedenktijd van 14 dagen. Voor alles dat je online of bij klanten thuis verkoopt, geldt deze bedenktijd. Als je de klant niet informeert over deze bedenktijd, dan betekent dat de bedenktijd een jaar is in plaats van 14 dagen. Kortom, iets om serieus rekening mee te houden.

Verkopen op afstand

Maar hoe zit dat dan precies? Voor het van toepassing zijn van de wetgeving Overeenkomst op Afstand is relevant of er een zogenaamd ‘georganiseerd systeem van verkoop op afstand’ is. Dit is zo bij een webwinkel, maar óók als je bijvoorbeeld actief video-advies aanbiedt op je website en de overeenkomst daarna via de e-mail sluit.

Van een buiten de verkoopruimte gesloten overeenkomst is sprake als je bij de klant thuis de overeenkomst sluit, ook als dat eenmalig is. Een eerder bezoek aan de winkel telt niet mee, noch wie het initiatief neemt.

Voorbeelden

Wanneer is er sprake van deze wetgeving? Hieronder vind je een aantal voorbeelden die zich kunnen voordoen en of er wel of geen sprake is van deze wetgeving:

  • Je biedt, op verzoek van de klant of omdat dit beter uit komt, volledig contactloos advies en verkoop aan. Zonder persoonlijk contact. Dit is incidenteel, dus de wetgeving is niet van toepassing. Wij adviseren om te zorgen voor bewijs dat dit incidenteel is, bewaar bijvoorbeeld een e-mail of chat van de klant met het verzoek. Of zorg dat je het in jouw eigen communicatie verwerkt. Er is dan geen sprake van een georganiseerd systeem van verkoop op afstand.
  • Je meldt op jouw website dat je naast verkoop in de winkel ook online advies en verkoop aanbiedt vanwege corona. De overeenkomsten komen volledig zonder persoonlijk contact tot stand. Contact kan telefonisch, via beeldbellen of email, dat maakt verder geen verschil. Hier loop je op zijn minst het risico dat er wél sprake is van een georganiseerd systeem, dus Overeenkomst op Afstand.
  • Op je site promoot je actief het maken van een online afspraak. Je hebt een rekenprogramma voor benodigde materiaal/m2’s en voor offertes op afstand aangeschaft. Je neemt een betaald abonnement op Skype voor het adviesgesprek. Hier is sprake van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand.
  • Je doet alles online: adviseren, stalen opsturen, laat de klant met de juist aanwijzingen inmeten. Maar voor het sluiten van de koop nodig je de consument (aantoonbaar) uit in de winkel om alles een laatste keer door te lopen en de koop te sluiten. Er is geen sprake van een overeenkomst op afstand.
  • Je biedt (incidenteel of structureel, dat maakt niet uit) aan om bij de klant thuis advies te geven. Zolang je maar niet de overeenkomst bij de consument thuis sluit, is er geen sprake van een buiten de verkoopruimte gesloten overeenkomst. Probeer dit dus te voorkomen. Laat de offerte achter en vraag of deze bij akkoord ondertekend aan je gemaild kan worden, dan omzeil je de wetgeving.
  • Je doet alles online voor de verkoop van een kast, maar meet zelf in, dus er is persoonlijk contact. Dan is er geen sprake meer van verkoop op afstand. Weersta dan wel de neiging om de koop direct na het meten te sluiten met de klant, want dan is er weer sprake van een buiten de verkoopruimte gesloten overeenkomst!

Meer informatie over wettelijke eisen op gebied van Overeenkomsten op Afstand of Buiten de Verkoopruimte vind je hier.

Contact

Heb je vragen over de wetgeving? Of heb je vragen over de door jou gehanteerde of gewenste verkoopmethode? Neem dan contact op met de INretail Ondernemersservice, we denken graag met je mee. Bel 088-9730600 of e-mail je vraag aan info@inretail.nl.

 
Delen