Geen vraag te gek
088 973 06 00

U bent van harte NIET welkom

Afgelopen week organiseerde wij onder onze leden een peiling die uitvraag deed naar het winkelen op afspraak, de resultaten en de reactie van jullie consumenten. Met name de kromme regel van 4 uur van tevoren boeken voor een afspraak, de onduidelijkheid en het onbegrip van klanten kwam hier duidelijk in naar voren. En dat maakt het ondernemen in deze toch al uitdagende tijd niet makkelijker!

Woorden als gastvrijheid met als resultaat gastblijheid stonden centraal voor de rol van het fysieke winkelen. Niet alleen het verkopen van zeer aantrekkelijke producten maar ook de sociale functie van het winkelen is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Persoonlijke, oprechte aandacht en service maken daar continue het verschil met het winkelen op afstand. Sinds het uitbreken van de Corona pandemie horen we verschillende geluiden met betrekking tot het bereiken van de klant maar dat het uitdagender is dan voor maart 2020 is en feit.

Uit de flitspeiling is duidelijk te herleiden dat 97% van de ondervraagden in maart 2021 omzet hebben gerealiseerd door het ‘winkelen op afspraak’ maar dat maar liefst 65% nog steeds kamt met flinke omzetverliezen. En dit heeft mede te maken door de onduidelijkheid rondom de regels van het ‘winkelen op afspraak’, sterker nog geeft meer dan de helft van de leden aan dat hun klant bewust vraagt om lossere manier van aanpak rondom de tijd van het maken van een afspraak en de daadwerkelijke afspraak.

Het creëert een flinke drempel voor consumenten en dat is tevens te herleiden aan het aantal no-shows waar modeondernemers mee te maken hebben als ze wel deze regels blijven handhaven.

Ik sprak Thomas Oeben uit het centrum van Utrecht. Thomas heeft twee winkels pal naast elkaar, Dstrezzed store Utrecht en Oebens Mercantile:

‘Alles waar onze klanten aan gewend zijn qua gastvrijheid en service wordt met deze kromme regelingen over boord gegooid. Natuurlijk moet het veilig en kan het ook veilig, we werken al sinds maart 2020 op een gastvrije en veilige manier voor onszelf en de klant, maar deze regels jagen consumenten weg. En daarnaast wordt het beeld gecreëerd dat besmetting daadwerkelijk aan de winkels ligt.

Voor een groot deel weet de consument mij te vinden maar dan voornamelijk in mijn eigen concept waar ik een vast klantenbestand heb. In mijn andere winkel, overigens letterlijk een deur verder, is dat heel anders. Daar moet ik het voornamelijk van de loop hebben, de klant die de stad Utrecht bezoekt als een uitje, een verzetje en verrast wordt door mijn prachtige brandstore. Maar die blijft nu weg en wacht op betere tijden.’

We blijven knokken!
Als INretail blijven we lobbyen voor het schrappen van deze strenge eisen. Desnoods door eerst een technische aanpassing dat 4 uur van te voren niet meer hoeft bij het maken van een afspraak zodat je lege plekken kunt opvullen en klanten weer blij kunt maken.

Delen