Geen vraag te gek
088 973 06 00

Van hulpvraag naar doorpakken in het Utrechtse Doorn 

“Moeizame wegen leiden vaak naar mooie bestemmingen.” Een prachtige quote die natuurlijk klopt als een bus. Maar als we kijken naar het consumentengedrag heeft de consument het druk, verwacht duidelijkheid en wil thuis al weten wat er te vinden is op de bestemming. 

Natuurlijk werken veel winkelgebieden hier actief aan, maar tegen welke prijs? Deze werkzaamheden gaan bijna altijd gepaard met een rommelige periode voor consumenten en dus ook voor jou als ondernemer. Hoe ga jij hiermee om en hoe kan INretail jou verder helpen? 

Onoverkomelijke werkzaamheden 

Een goed voorbeeld is het Utrechtse Doorn. Winkeliers zijn ongerust over de aangekondigde afsluiting van de Amersfoortseweg en de vervanging van de leidingen aan de Kampweg, het actieve winkelgebied van Doorn. De angst is dat de werkzaamheden tot omzetverlies gaan leiden en dat dit de lokale ondernemers duur zal komen te staan.  

Iedereen die de plaats Doorn kent, weet natuurlijk dat deze werkzaamheden onoverkomelijk zijn en dat dit wellicht jaren eerder had moeten gebeuren. Echter, de ondernemers willen het beste van beiden. Door eerdere ervaringen, weten de ondernemers dat de verliezen er niet om zullen liegen en zeker als dit in de voor hen beste periode van het jaar plaats gaat vinden. Gelukkig is Doorn goed georganiseerd en trekt Ruth van Veldhuizen, INretail-lid en bestuurslid van de Vereniging Ondernemersfonds Centrum Doorn (VOCD), op tijd aan de bel.  

Sterk collectief 

Ruth benaderde ons met een hulpvraag en doordat de ondernemers in het centrum van Doorn collectief doorpakken, zijn er snel slagen te maken. Maar dan zijn we er nog niet, momenteel zitten we middenin het proces. Ondernemers vragen enkel om uitstel zodat men rekening kan houden met de inkoop. Als we het hebben over de rol van INretail is Ruth duidelijk: “INretail geeft de ruggensteun en expertise die we als bestuur nodig hebben om goed de open communicatie in te zetten naar de gemeente. Onze kennis ligt nu eenmaal op de vloer en door een goede samenwerking met INretail zijn we positief gestemd over de uitkomsten.” 

Waar we de ondernemers mee helpen is de juiste bespreekpunten agenderen in het overleg, met de gemeente en uitvoerder, en de ‘wat als…vraag’ stellen. We leggen een deadline vast wanneer alles klaar moet zijn en maken afspraken wat te doen als dit niet het geval is. Ook bespreken we welke vorm van compensatie er is geregeld. 

Zorg er daarom voor dat je niet opereert als eenling, maar als collectief en haal de kennis en expertise op daar waar dit nodig is. Ik help je hier graag mee. Ook als je even wil sparren kan je contact met mij opnemen! 

Delen