Geen vraag te gek
088 973 06 00

Verthuizen

Slecht nieuws verkoopt als ‘n dolle, maar af en toe geldt gelukkig het tegenovergestelde. Ik maakte het zelf mee de afgelopen dagen. Het is je waarschijnlijk niet ontgaan; de cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar voor de woonbranche zijn goed, veel beter dan we hadden durven voorspellen!

De gevreesde en voorspelde dip bleef uit, sterker: het werd een dikke plus. Meubelwinkels zagen een stijging in opbrengsten en ook woningtextielwinkels waren goed voor groei.

Zoiets kun je een trendbreuk noemen, een A-typische ontwikkeling zo je wilt. Onze branche is normaliter sterk afhankelijk van bewegingen op de woningmarkt (er is momenteel nauwelijks beweging) en op consumentenvertrouwen (die is een tikkeltje afwachtend nu). En nu ineens blijkt die directe relatie veel minder dominant. Er werd lekker verkocht de afgelopen maanden, in woonwinkels.

Alle media doken op onze kwartaalcijfers. Van het NOS Journaal tot de landelijke en regionale dagbladen. Ik mocht uitleggen hoe het zat, duiding op dit opmerkelijke nieuws was welkom. Waren het de harde data zelf of was het vooral de uitleg over de door ons gesignaleerde trendbreuk die de trigger vormde? Ik vermoed het laatste, al helemaal omdat we er een naam voor bedachten: verthuizen.

Verthuizen, ofwel: thuis verhuizen, is investeren in een nieuw fris interieur. Nieuwe meubels, nieuwe raam- of wandbekleding of die mooie vloer die al zolang op het verlanglijstje staat. Als verhuizen niet kan is verthuizen dé manier om weer verliefd te worden op je huis! Laten we vooral profiteren van de positieve vibe, de aandacht die de trend verthuizen oplevert. Bied je klant waar hij zo’n zin in heeft: een nieuw thuis in zijn oude huis. De term zelf zal wel weer overwaaien, het zal de Dikke van Dale als woord van het jaar niet halen, vermoed ik. Alhoewel… Paulien Cornelissen probeerde er in de Volkskrant van gisteren al aan te wennen.

Delen