Geen vraag te gek
088 973 06 00

Het is nu echt tijd voor actie in de schoenensector

Je hebt het ongetwijfeld gezien of er over gehoord; het consumentenprogramma Radar besteedde onlangs aandacht aan het onderwerp ‘duurzaamheid’ in de schoenenbranche onder het motto ‘‘Hoe eerlijk is jouw schoen?’’.

Zo werden we als sector weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Als we eerlijk zijn moeten we toegeven dat we behoorlijk achterlopen. Onderwerpen als ecologisch verantwoord produceren en sociale verantwoordelijkheid staan nog niet erg hoog op ons prioriteitenlijstje.

Het is nu tijd voor actie

Door dit soort tv-programma’s komen er steeds meer kritische vragen uit de samenleving. We moeten, denk ik, voorkomen dat de overheid ons maatregelen gaat opleggen, omdat we zelf geen actie ondernemen. De tijd dat we ons hoofd in het zand konden steken, door te zeggen: ‘‘de consument vraagt er niet naar, dus vragen we onze leveranciers er ook niet naar’’, is voorbij. Duurzaamheid wordt steeds meer een issue bij de consument. En zeker als het om zijn dagelijkse behoeften, waaronder schoeisel, gaat. Kortom: het is zaak dat we als sector zelf de regie nemen.

De bal ligt bij de industrie

Als vertegenwoordiger van de schoendetailhandel kan INretail hierbij de helpende hand toesteken. Per slot van rekening zijn we mede-initiatiefnemer van het Textiel Convenant en hebben we daardoor veel ervaring met het onderwerp duurzaamheid. Maar de bal ligt bij de industrie als eerste verantwoordelijke voor de productie van schoenen. Na de ramp met Rana Plaza in Bangladesh is de kledingindustrie aangezet tot actie. Laten we er met elkaar voor zorgen dat er niet eerst iets moet gebeuren in de schoenensector om ons wakker te schudden.

Wil je met mij hierover sparren?
Neem contact met mij op!

Delen