Geen vraag te gek
088 973 06 00

Waarom is er geen rampenpotje?

"De CBW-erkend regeling beschermt consumenten, maar doet helemaal niets voor ondernemers zelf". Dat negatieve beeld leeft nog altijd bij een deel van de ondernemers.

Vorige week bezocht ik een van onze leden en daar kwam de regeling opnieuw ter sprake. En ook nu weer was er die vraag, of schemerde er nog sterker dat verwijt: "waarom bestaat er geen potje waaruit we de gedupeerde consument kunnen vergoeden?"

Deal or no deal

Zodra een ondernemer failliet gaat, zijn er gedupeerde consumenten. Zij hebben een aanbetaling gedaan, ze verheugen zich op een aankoop waar goed over is nagedacht, waarvoor is gespaard. Het gaat vaak om een kostbare aankoop. Ze moeten er nog wel even op wachten, maar met de aanbetaling bieden ze de ondernemer zekerheid: wij hebben een deal. Voor een bankstel is zo’n aanbetaling maximaal 25% van de aankoopsom, voor vloeren en keukens maximaal 15%.

De aanbetalingsregeling

Als de ondernemer zijn afspraken niet kan nakomen, kan de gedupeerde consument bij een andere CBW-erkende winkel terecht voor een vervangende aankoop. Deze ondernemer neemt de aanbetaling, die eerder bij de collega is gedaan, voor zijn rekening. Dat betekent dat de nieuwe order wordt genoteerd, minus de aanbetaling. Dat kan in de papieren lopen, maar zo is de regeling.

Redders in nood

Veel ondernemers vinden dit lastig. Ze zien wel de kosten, maar niet de kansen die het biedt. Heel anders redeneert een ondernemer in Maastricht, hij denkt om. Hij is juist positief en ziet met name kansen. De order komt tenslotte opnieuw ter sprake en de ondernemer heeft een klant in zijn winkel die er eerder nog niet was. Hij grijpt de gelegenheid de order opnieuw op te tuigen en te laten zien wat hij in huis heeft. “De kans om gedupeerde consumenten te helpen en weer met een blij gevoel te zien vertrekken zou zomaar de beste marketing voor mijn zaak kunnen zijn”, zegt hij.

Redders in nood worden niet snel vergeten. Die worden gewaardeerd en komen op alle mogelijke manieren positief ter sprake. Een goed gevoel blijft hangen en is uit menselijk én commercieel oogpunt heel wat waard. Daar kan geen rampenpotje tegenop! 

Delen