Geen vraag te gek
088 973 06 00

Wanneer geldt een bedenktermijn?

Retailers worstelen regelmatig met de vraag wanneer klanten een beroep kunnen doen op de wettelijke bedenktermijn.

De verwarring ontstaat, doordat die termijn verschillend is en afhangt van de wijze waarop, en waar de koop plaatsvond. Onderstaand schema toont in welke situaties er wel of geen sprake is van een bedenktermijn.

Twijfel je of over de vraag of er sprake is van bedenktijd check dan de veel gestelde vragen (FAQ’s) hierover of contact INretail Ondernemersservice via 088-9730600 of info@inretail.nl.

 

Wel bedenktermijn

Geen bedenktermijn

Koop via bijvoorbeeld webwinkel of telefonische verkoop (of postorder). Het betreft hier volgens de wet ‘een georganiseerd systeem van verkoop op afstand’

 

Voorbeeld: webwinkelbestelling

 

Incidentele verkoop via telefoon of email, zonder georganiseerd systeem voor verkoop op afstand.

 

Voorbeelden: je adviseert de klant in de winkel, stuurt een offerte per e-mail en de klant stuurt per e-mail een antwoord dat hij akkoord is. Of een klant bestelt telefonisch bij jou een product dat hij ergens anders heeft gezien.

Een verkoop die plaatsvindt  bij de klant thuis of bijvoorbeeld op sommige beurzen. Officieel heet dit ‘een overeenkomst gesloten buiten de verkoopruimte’. Onder die term vallen ook: op straat, tijdens een trip met verkoopdemonstratie en soms bij verkoop van een ‘vreemd’ product in een winkel of op een beurs waar je dat niet verwacht.

Voorbeelden: je adviseert de consument thuis over het interieur en sluit daar direct de koop. Energieverkoop nadat je door verkoper bent aangesproken in een elektronicawinkel. Aankoop luxe jacht op een antiekbeurs.

 

Koop in de winkel, jouw buitenkraam op de markt, jouw shop in the shop, oftewel jouw verkoopruimte.

 

 

Voorbeeld: Je huurt een kraam op de jaarlijkse Kerstmarkt en verkoopt woon- of modeaccessoires in kerstsfeer. Je huurt een aantal m2 van een woonwinkel, richt dat in als showroom voor vloeren en verkoopt van daaruit een vloer.

Via verkoop op afstand speciaal voor de klant bestelde producten, of uit standaard-onderdelen en standaard-maten door de klant samengestelde producten. Hier is namelijk géén sprake van maatwerk!

 

Voorbeelden: Klant bestelt een tafel, bestaande uit door klant uit een aantal mogelijkheden gekozen onderstel en uit een rijtje maten gekozen maat tafelblad. Of klant bestelt product dat speciaal voor hem bij de leverancier moet worden besteld.

Uitzonderingen bij verkoop op afstand, MITS er bij het aanbod is meegedeeld dat er geen bedenktijd is: echt maatwerk (dus NIET keuzes uit standaard voorgeselecteerde maten/onderdelen!) en hygiënische artikelen.

Voorbeelden: geheel op maat uit houten delen gefabriceerde tafel, lingerie.

Rechters oordeelden eerder dat

  • een op een standaardmaat bestelde raambekleding die daarna op de exact bestelde maat is ingekort géén maatwerk betreft;
  • een matras géén hygiënisch product is, want hij kan worden gereinigd.
Delen