Geen vraag te gek
088 973 06 00

Wat is jouw plaats?

Door de jaren heen heb ik onze leden op de meest logische maar ook onlogische plekken ontmoet. Maar hoe logisch en soms onlogisch een plek ook lijkt: er is altijd over nagedacht. Een dorp, stad, binnenring, drukke winkelstraat of juist op een unieke en exclusieve plek, het zegt altijd iets over de ondernemer en zijn of haar verhaal.

Nu is er de laatste maanden veel gesproken over de plek waar je zit en waar vooral de consument zich wil begeven. Ook hebben wij er een heel thema in de Summerschool aan gewijd. Waar twee van onze leden duidelijk beschrijven hoe hun keuze op de P van Plaats onderbouwd is en hoe ze nog dagelijks keuzes rondom deze plaats maken. Nu is het belangrijker om te kijken naar wat de toekomst te bieden heeft maar een verschil tussen dorpen en steden is meer dan duidelijk. Maar binnen de kaders van dorpen of steden kan een uniek pand of juist een gat in de markt een reden zijn om je ergens te gaan vestigen of juist te verplaatsen.

Ik sprak ik twee leden die ruim een jaar geleden heel bewust hebben nagedacht over waar ze hun winkel zouden kunnen starten. 

Gerjo Sabri Essefi- Gerjo Dresses-Binnenstad Roermond

‘Mijn keuze om 1,5 jaar geleden te starten in het centrum van Roermond is een zeer doordachte keuze geweest. Het heeft allemaal te maken met het netwerk wat ik al had en de kansen die ik in Roermond zag en nog steeds zie. Zelf werkte ik al in Roermond en was ik zeer betrokken bij de ondernemersvereniging aldaar. Ik heb daarbij tevens contact opgenomen met de gemeente en de centrummanager waar ik me het beste zou kunnen vestigen, toevallig liep er op dat moment een traject waarbij je jouw droomwinkel kon beginnen. Gelukkig had ik een goed lokaal netwerk, zo kon ik goed starten.’ 

‘Daarnaast wilde ik bewust vestigen in een straat met veel modewinkels en met ondernemers die een gelijkgestemde visie hebben, op bijvoorbeeld het standpunt van koopzondagen. Natuurlijk is ook de hoogte van de huur belangrijk, iets wat in veel steden en zelfs straten binnen dezelfde stad behoorlijk van elkaar kan verschillen.’

‘In het verleden had ik een dorpswinkel maar wat ik persoonlijk fijn vind aan het ondernemen in een stad is dat je niet snel onderheven bent aan gemeentelijke invloeden maar ook dat kan natuurlijk per dorp of stad verschillen. De loop in een stad is fijn maar moet je wel weten te verzilveren door persoonlijk, oprecht en betrokken te zijn, zo maak je als MKB-ondernemer toch echt het verschil. De aantrekkingskracht van de winkel is en blijft toch de levendigheid en het samenkomen.’ 

Jurrien Jansen-Brandstof-Leusderweg Amersfoort

‘Voor mij was het een bewuste keuze om niet in een binnenstad te vestigen. Ik ken deze regio goed en wist ook wat mijn kracht zou worden. Ik wilde tussen specialisten zitten, een traiteur, een wijn specialist, een kapper en met twee supermarkten en meerdere drogisterijen in de buurt zag ik mijn type klant precies voor me.’

‘Ik moet en hoef het ook niet van de loop te hebben maar het is natuurlijk wel hard werken om het eerste contact te leggen en te zorgen dat mijn klant naar een (voor hen) nieuwe winkel te lokken. Als ze er eenmaal zijn weet ik waar mijn kracht zit, dat is mijn persoonlijke en vooral eerlijke aanpak en zo zorg ik ervoor dat het een wederzijds liefde op het eerste gezicht-moment is.’

‘Dit zorgt natuurlijk niet voor een wekelijkse aankoop van die consument maar de gunfactor ervaar ik zeker! Ook het parkeren wat voor de deur kan, helpt. Sterker nog; het maakt het verschil met de binnenstad waar het soms wel lijkt alsof auto’s geweerd worden. Door gemak, bereikbaarheid en gastvrijheid pak ik nu juist die consument die ook echt bij mij en mijn soort winkel past, wij zijn er echt voor de klant. Doordat je niet in de loop zit moet je soms meer geduld maar als ze komen, blijven ze komen.’

‘Hier in de winkelstraat is het bijna een kiss and ride-systeem wat voor veel consumenten heel aantrekkelijk is. Ook de consument die naar specialisten zoekt is precies de doelgroep die mijn duurzame merken pakket omarmt. De locatie moet ontzorgen door makkelijk parkeren, gezelligheid en een kort aankoopmoment, hoe graag ik ook zou willen dat men echt komt funshoppen. Tot slot is het dorpse karakter en de makkelijk aanrij route vanaf de A28 en de aanliggende dorpen waarbij men het ouderwets van bediening meer en meer gaan waarderen.’

Aan de slag?!

Wil je sparren over de (andere) bestemmingen van jouw eigen pand? Aan de slag met je verhuurder? Overweeg je een andere locatie? Neem dan contact op met een van onze bedrijfsadviseurs. Onze bedrijfsadviseurs Rob Drost en Peter Wolfsen hebben vele jaren ervaring en denken graag met je mee over de beste oplossing voor jou.

Delen