Geen vraag te gek
088 973 06 00

‘Het is vijf voor twaalf, wie niet mee gaat, krijgt het zwaar’

Retail in oorlog, een verontrustende titel voor een boek over de toekomst van de retail. Maar volgens Ger Boersma, auteur van het boek en eigenaar van het bedrijf Vertical Retailing, is het juist een boek vol kansen. Maar dan moet je ze wel benutten.

‘Iedere 50 jaar heeft de retail een grote transformatie ondergaan’, vertelt Ger, ‘maar geen enkele verandering is zo snel gegaan als de digitalisering van de retail. De detailhandel stond ineens op zijn kop en veel traditionele retailers die niet snel genoeg mee gingen met de snelle veranderingen zijn hard gestraft.’ De razendsnelle omslag had een enorme toename van het aantal faillissementen en winkelleegstand tot gevolg. En dat zal alleen nog maar meer worden als ondernemers niet hun businessmodellen aanpassen. In zijn boek Retail in oorlog vertelt Ger Boersma over de geschiedenis en ontwikkelingen in de retail, maar kijkt hij vooral vooruit naar 2020. Op welke ontwikkelingen moet je de komende drie jaar inspelen om als retailer te overleven? ‘Het is vijf voor twaalf, de tijd van de oude manier van inkoop is voorbij. Wie daar niet in mee kan gaan zal het heel zwaar gaan krijgen.’

80-20
De komst van de e-commerce vereist andere businessmodellen, maar bij de retailer is er bar weinig kennis van deze modellen. ‘We zeggen vaak dat volgens het Paretoprincipe 20% van je voorraad 80% van je omzet genereert. Volgens datzelfde principe heeft 20% van de retailers de komst van deze nieuwe businessmodellen begrepen en is 80%  zich er totaal niet bewust van’, legt Ger uit. ‘De macht ligt nu bij de consument. Die bepaalt waar en wanneer hij koopt. De komst van het internet en e-commerce heeft veel verandert en de consument vindt die verandering prachtig, maar de retail is er veel te laat op in gesprongen. De oude tijd van een winkel openen en wachten tot een klant voorbij komt is voorbij.’

Samenwerking merk en retailer
Maar waar liggen de kansen? ‘Met name in de samenwerking tussen merk en retailer’, vindt Ger. ‘Vooral op het gebied van het delen van data, voorraden en zelfs van marges. We hebben veel te veel voorraad in de keten zitten, terwijl nieuwe technieken het toestaan om dat veel beter te verdelen. Nu ligt het risico nog teveel bij één partij. Bij veel winkels is de hoogste graad van digitalisering vaak nog de kassa, maar dat is niet meer dan een telraam. Merken moeten in staat zijn data over hun voorraden te delen en de retailer moet bereid zijn om zijn verkoopgegevens te delen. Zo komen ze er samen sterker uit. Het vereist de juiste data en de juiste systemen, zonder dat heb je eigenlijk geen recht meer van spreken.’ Daarnaast is de invloed van oprukkende marketplaces zoals Amazon en Zalando niet te onderschatten. ‘Wat ik altijd merk in Nederland is dat er weinig kennis is van de marketplace structuur. Juist op zo’n marketplace zitten zowel retailers als merken die apart hun waar aanbieden, tegen verschillende prijzen. Wees je bewust van die verschillen en probeer zelf prijsgericht te sturen. Amazon is nu nog niet groot in Nederland, maar zodra Amazon in Nederland beschikbaar is en daar geen Nederlandse merken op staan, dan vloeit al die omzet meteen door naar het buitenland.’

De polderweg
Voor zijn boek sprak Ger Boersma met CEO’s van grote merken en retailers, maar ook met logistieke bedrijven en brancheverenigingen zoals INretail. Jan Meerman spreekt in het boek over de noodzaak van meer en beter samenwerken in de keten: ‘Ik besef dat het voor een mkb'er niet niks is om cijfers en andere bedrijfsgegevens te delen en digitaliseren om er uiteindelijk beter van te worden. Maar dat geldt ook voor de andere kant van de tafel’…’De polderweg is de route naar gedeelde investeringen in informatie- en communicatietechnologie die de keten efficiënter gaat maken.’

Ger Boersma is samen met INretail en MODINT betrokken bij het ketenoverleg, waar wordt gekeken naar nieuwe mogelijkheden om marketplaces tegenwicht te kunnen bieden als retailer. Binnenkort zullen we daar meer over vertellen.

Retail in oorlog is te koop bij BoekenbestellenAko, BolBruna, Managementboek en iBooks. Ook kun je het e-book bestellen op Amazon en iBooks.

 

 

Delen

Gerelateerd aan dit artikel