Zet in 5,5 stappen jouw merk neer

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Het geweldige boek van Michael Johnson ‘Branding in five and a half steps’ raad ik iedere ondernemer aan om te lezen. Met ruim 900 illustraties legt Michael feilloos uit hoe je jouw Brand Identity neerzet en ik vat het in deze column voor je samen.

Een merk neerzetten is best een ding

Wie je bent hangt van veel zaken af. Een merk staat visueel voor een naam, term, symbool of een combinatie hiervan. Het maakt tot wie je bent en waar je voor staat. Het gaat over emoties, identiteit en verwachtingen waarmaken. Het is een belofte.

Stap 1: Het onderzoek

De eerste stap gaat over het ontdekken waar je nu staat en waar je heen wilt:

  1. Waar sta je wel en niet voor?
  2. Welk probleem ga je oplossen voor jouw klanten?
  3. Waarin onderscheid je jezelf t.o.v. de concurrent?
  4. Wat zijn de feiten, de belemmeringen en kansen?

Stap 2:  Strategie & verhaal

Na de onderzoeksfase ga je over naar de strategie en zorg je ervoor dat je een goed verhaal hebt:

  1. Kan je in woorden beschrijven waar je voor staat?
  2. Is het wat klanten over je zeggen of wat je ze laat zeggen?
  3. Wat is belangrijk en welke ambitie heb je?
  4. Wat maakt je onvergetelijk?

Stap 2,5: De kloof overbruggen

Een merk neerzetten is niet altijd logisch of afgebakend. Soms moet je dingen door elkaar gooien om tot nieuwe ideeën of inzichten te komen. Stap 2,5 is een tussenstap en hier kijk je naar alles wat je al doet, hoe dat er uitziet en voelt. Je pakt de goede dingen eruit en kijkt wat beter kan.

Stap 3: Het design

Als merk wil je opvallen in alle uitingen. Je wilt herkenbaar en onderscheidend zijn. De vorm is de drager van al jouw merkwaarden. Stap 3 is ook een belangrijke fase waarin je veel moet discussiëren en overleggen. Ga niet over één nacht ijs, want dit gaat over hoe klanten je zien en wat het met ze doet.

Stap 4: De uitvoering

In de uitvoering komen jouw woorden en het design bij elkaar. Dit is hoe de klant je gaat ervaren. Hier gaat het om de kleine details en een goede planning om het tot een succes te brengen. Beschrijf in deze stap hoe je anderen kan informeren over wie je wilt zijn.

Stap 5: Verbind en herbeleef

Jouw merk is niet statistisch, maar wees wel voorzichtig met het omarmen van toevoegingen. Past het bij jouw merk? Toets jouw merkwaarde constant en kijk wat wel en niet werkt. Besluit in goed overleg wat en waarom je iets toevoegt. Een merk bouwen is ook wat je in de praktijk doet en hoe dat wordt beleefd.

Een heerlijk boek. En daarom nodigen ik je ook uit voor het INcrowd Event: From Branding to Spending.

Ben jij erbij?

Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Omzetkengetallen per branche

    Nieuws
    Vandaag, 19 juli 2018
    Ben jij samen met jouw gemeente bezig met het opstellen van een detailhandelsvisie, waaruit naar voren moet komen of er wel of geen uitbreidingsmogelijkheden zijn in jouw gemeente en of winkelgebied? Dan kan het rapport Omzetkengetallen jou en de gemeente helpen de goede keuzes te maken.
    Omzetkengetallen per branche
  • open

    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Of ik een ondernemer meteen wilde terugbellen voor een afspraak, hij wilde zijn zaak zo snel mogelijk verkopen, hij was er helemaal klaar mee, al die zeurende klanten en hij verdiende er ook nog eens niks mee. Hij had hulp nodig.
    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?
  • open

    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Het is fijn om te ervaren dat verschillende ondernemers de kans zien om met stylisten beter samen te werken. Retailers en fabrikanten benaderen mij om te sparren over plannen om events en bijeenkomsten te organiseren.
    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!
  • open

    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

    Nieuws
    Eergisteren, 17 juli 2018
    Je hoort het bijna dagelijks: ‘Je moet vanuit je eigen kracht werken, de klant kennen, big data toepassen en samenwerken in platformen’. Simpel toch? Ik denk van niet, want het begint met het begrijpen wat jou en anderen boeit en bindt.
    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

Gerelateerd aan dit artikel

Delen